Hoppa till innehåll

Jay Lenos dröm – Steve McQueens Jaguar

En av världens mest ovanliga sportbilar och en av världens mest kända skådespelare – bättre än så kan det väl inte bli? I veckans episod av ”Jay Lenos Garage” blir det finfrämmande i form av Steve McQueens Jaguar XKSS, utlånad av Petersen Automotive Museum i Los Angeles.

Ni som inte känner till Jaguar XKSS behöver inte alls skämmas, då modellen är mycket ovanlig. Efter att Jaguar vunnit Le Mans tre år i rad med Jaguar D-Type, 1955–1957, avvecklade man fabriksteamet. För att utnyttja kunskaperna – och även göra slut på racekomponenterna – beslöt man sig för att bygga en liten serie på 25 stycken gatbilar baserade på D-Type, ”Jaguar XKSS”.

En brand i Jaguars byggnad förstörde dock nio av bilarna och endast 16 exemplar av XKSS byggdes klart. En av dessa ägdes av filmstjärnan och bilnörden Steve McQueen, med serienummer ”703”. Steve McQueen förändrade dock bilen något, från början var den vit med röd skinnklädsel. Han såg även till att polera Dunlops knock-off fälgar.

Jaguar XKSS hade precis som raceversionen D-Type en rad modifieringar på sin raka sexa på 3,4 liter. Vildare kamaxlar, större Weber-förgasare, högre kompressionsförhållande, torrsumpsystem – allt sammantaget gav en på den tiden imponerande toppeffekt på cirka 250 hk. XKSS hade stel bakaxel, till skillnad mot E-Type. Gjorde 180 mph (290 km/h) på Mulsanne-rakan på sin tid.

Jay Leno minns sitt Hollywood från 70-talet då han såg bilen ibland, hade även tillfälle att träffa Steve McQueen via gemensamma vänner några gånger. Steve McQueen dog i lungcancer 1980, endast 50 år gammal, efter att ha exponerats för asbest under sin ungdom. Bilen gick till nya ägare men ägs idag av Petersen Automotive Museum.

Under provturen är Jay Leno alldeles överväldigad över känslan att faktiskt köra Steve McQueens bil. Han är också förvånad över att bilen känns så lätt, det är stor skillnad mot en XK120 (som också står i garaget). Jaguar XKSS är väldigt högt växlad, handlar bara om toppfart. Vid 60 mph (97 km/h) gör sexan ungefär 2.000 rpm på högsta växeln.

Hur mycket är då Steve McQueens XKSS värd? Med sin unika proveniens (tidigare ägare och hemvist) och det faktum att endast 16 bilar tillverkades skulle det här exemplaret mycket väl kunna kosta 25–30 miljoner dollar på en auktion (cirka 175–210 miljoner kronor).

Jay Lenos största problem efter provkörningen? ”Hur toppar vi det här, vad ska vi göra nästa vecka?”

 

Källa:

Jay Leno’s Garage

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.