Hoppa till innehåll

Kan Koenigsegg rädda Saab?

De senaste turerna kring GM och Saab lämnar en ny öppning för att Saab kan bli svenskt igen – med hjälp av en norsk allkonstnär. Kampen om Saab ser ut att stå mellan svenska Koenigsegg samt amerikanska Renco. Med Fiat – och troligtvis även Magna – ute ur bilden seglar Koenigsegg upp som en tänkbar […]

De senaste turerna kring GM och Saab lämnar en ny öppning för att Saab kan bli svenskt igen – med hjälp av en norsk allkonstnär.

Kan Koenigsegg rädda Saab?

Kampen om Saab ser ut att stå mellan svenska Koenigsegg samt amerikanska Renco.

Med Fiat – och troligtvis även Magna – ute ur bilden seglar Koenigsegg upp som en tänkbar köpare igen. Koenigsegg har tidigare varit intresserade av Saab, men har enligt rykten inte kunnat matcha konkurrenterna i anbudsförfarandet. Efter att Fiats Opel-affär gick om intet och när Magna, med sina ryska affärspartners, fokuserar på Opel öppnar sig en ny möjlighet för Koenigsegg att ta över Saab. Auto motor & Sport försökte nå Christian von Koenigsegg under gårdagen men fick svaret att han absolut inte vill kommentera Saabaffären

Ingen tvivlar på den tekniska kompetensen samt drivkraften hos den svenska superbiltillverkaren. Det som Koenigsegg saknar är finansiella muskler att ta över ett Saab med vikande försäljningssiffror. Enligt Dagens Industri omsatte Koenigsegg 112 miljoner svenska kronor under föregående år. Ser man på den norske delägaren Bård Ekers företag, Eker Group, hade de en omsättning på omkring 900 miljoner norska kronor. Därför måste Koenigsegg knyta till sig kapitalstarka finansiärer som kan göra det nya Saab tillräckligt solvent. Frågan är vilka trådar Bård Eker kan knyta ihop i grannlandet Norge?

Bård Eker är något av en allkonstnär. Han är son till två guldsmeder och började sin bana på ett arkitektkontor som praoelev i åttonde klass. Efter det jobbade han som assistent

på fritiden innan han blev en självlärd arkitekt. Efter 15 år på arkitektfirman utbildade han sig till industridesigner. Men han har inte bara ett öga för design utan även affärer. Inom Eker Group ingår bland annat Skandinaviens största designkontor, Eker design, samt båtproducenten Hydrolift som Eker köpte då de gick i konkurs 2002. Faktum är att när han började tävlade med sina egna båtar lyckades han med konststycket att bli världsmästare i Offshore-racing klass 1 med båten Spirit of Norway år 2005. Sedan tidigare har han tävlat i road racing i Skandinavien.

Till Koenigseggs fördel talar alltså den kreativa och innovativa sidan hos kompanjonerna von Koenigsegg och Eker. De har lyckats med det omöjliga förut, men nu gäller det alltså att i första hand ihop en grupp tillräckligt starka finansiärer. Sedan gäller det att komma runt hindret med Saabs skulder till konkursboet GM.

Koenigseggs chans är att GM:s konkursförvaltare har ett gott öga till Saab…

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.