Plattformen E-GMP som Kia delar med systerbolaget Hyundai är en av de modernaste inom bilindustrin. Tillsammans med Porsche, Rimac och Audi är de ensamma om att använda 800 volts elsystem.
Det gör det möjligt att snabbare laddare. Kia EV6 klarar att ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är inte bara elsystemet som gör det möjligt utan även effektiv batterikylning, något som även gör det möjligt att dra släp upp till 1.600 kilo.
Plattformen ger också möjlighet till V2L – Vehicle-to-load, vilket innebär att bilens batteri kan fungera som en gigantisk powerbank och ladda en elcykel eller en annan elbil som fått batteritorsk. Max laddstyrka är 3,6 kW.
Kia EV6 säljs i några olika versioner. Grundversionen EV6 har bakhjulsdrift och 228 hk. Det går att köpa till ett pluspaket, då kallas bilen EV6 Plus.
Nästa steg är fyrhjulsdrivna EV6 Plus AWD med 325 hk. Med extra lull-lull kallas bilen EV6 GT Line AWD. Nästa år kommer toppmodellen, EV6 GT AWD, med 585 hk.
Grundmodellen EV6 kostar 4.695 kr/mån att privatleasa. Då får man köra 1.500 mil/år. Det ingår också ett års laddning hos Ionity till förmånligt pris.

Pris privatleasing
|
Modell |
Pris |
Privatleasing/mån |
|
EV6 |
569 900 kr |
4 695 kr |
|
EV6 Plus |
599 800 kr |
– |
|
EV6 Plus AWD |
634 800 kr |
5 995 kr |
|
EV6 GT Line AWD |
674 700 kr |
6 495 kr |
|
EV6 GT AWD |
749 600 kr |
Ej klart |
Kontantpris inklusive moms, före klimatbonus.
Körsträcka 1.500 mil/år vid privatleasing.
Förmånsvärde
|
Modell |
Förmånsvärde |
Vid 50 % marginalskatt |
|
EV6 |
4 516 kr |
2 258 kr |
|
EV6 Plus |
4 692 kr |
2 346 kr |
|
EV6 Plus AWD |
4 896 kr |
2 448 kr |
|
EV6 GT Line |
5 130 kr |
2 565 kr |
|
EV6 GT |
5 130 kr |
2 929 kr |
Kia EV6 kan beställas i dag. I oktober kommer bilen att visas upp hos handlarna och kort därefter börjar de första bilarna att levereras.








