Kia har satt ett djärvt mål – att sälja 4,19 miljoner bilar år 2030. För att nå dit ska de ha ett modellprogram med hela 15 olika elbilar. Men det räcker inte.
De ska också göra fler bensinbilar och laddhybrider.
Därför satsar Kia på att utveckla en ny bensinmotor som kan användas till flera olika biltyper: vanliga bensinbilar, laddhybrider och seriehybrider med räckviddsförlängare. Det senare innebär att bilen drivs med elmotorer, men att det finns en bensinmotor som kan ladda batterierna för att utöka räckvidden (EREX), uppger våra tyska ams-kollegor.
Läs även: Kia satsar hårt på elbilar, eltransportbilar och pickuper
Den nya förbränningsmotorn kallas 2,5 T-GDI och har fyra cylindrar, 2,5-liters cylindervolym och är turbomatad. Motorn kommer att kunna leverera upp till 300 hästkrafter och vara omkring fyra procent snålare än nuvarande motorer.
När den nya motorn ska sättas i produktion är ännu inte offentliggjort.
Läs även: Elbilsoffensiven – Kias djärva nyheter