Han är världsmästaren som alltid gått sin egen väg. Han dyker inte upp i rampljuset i onödan.
Därför höjs ögonbrynen när Kimi Räikkönen presenterar sitt nya samarbete med en nordisk aktör som vill ta nästa steg globalt.
Nu är det finska däcktillverkaren Nokian Tyres som rekryterat Formel 1-världsmästaren från 2007.

Läs också: Formel 1 glömde Kimi Räikkönen – fick syrlig pik tillbaka
Valet föll sig naturligt
Företaget bakom satsningen beskriver valet av Kimi som helt naturligt. Han är fortfarande en av motorsportens mest ikoniska profiler, med global räckvidd och ett nordiskt uttryck som är svårt att hitta någon annanstans.
Kimi själv ser samarbetet som en återkomst till något som fanns långt innan Formel 1-karriären drog i gång. En koppling som gör det mer känslomässigt än man kan tro.
Det finska däckföretaget vill öka sin internationella synlighet och lutar sig mot både sin vinterexpertis och Kimis världsomspännande dragningskraft.
Missa inte: Kimi Räikkönen har slutat dricka – vännen berättar