I slutet av nästa år kommer Nio till Sverige, bekräftar Lihong Qin, företagets ene grundare tillika operative chef till Dagens Industri.
– Vi ska snart starta med rekrytering av ett nationellt svenskt team och göra på samma sätt som i Norge med att börja bygga Nio House och laddinfrastruktur. Det blir batteribytesstationer även i Sverige, säger Lihong Qin till DI.
Nio, som grundades 2014 som NextEV och börsnoterades i USA 2018, har väckt uppmärksamhet med sin teknik för snabba batteribyten. Kunden får inte bara ett nyladdat batteri monterat, det är dessutom kontrollerat och eventuella skadade bränsleceller är utbytta.
I hemlandet har företaget byggt egen laddinfrastruktur, som inkluderar över 500 snabbladdnings- och snart 700 batteribytesstationer.
Enligt Nio tar det endast 5–10 minuter att byta 100 kWh-batteriet i suven ES8 vid deras automatiserade stationer.
Likt Tesla säljer man direkt till kund, utan handlare, och konceptet med ”Nio House” beskriver Lihong Qin för DI som ”ett andra vardagsrum med bibliotek, kafé och lekplats”.
I Norge ska uppåt 95 procent av kunderna valt att teckna en batteriprenumeration för att kunna utnyttja stationerna. Den första ska stå klar där i december, med ytterligare 20 på gång nästa år.

Förutom Sverige ska Nio även expandera sin verksamhet till Tyskland, Österrike och Danmark. För den tyska marknaden ska sedanen ET7 lanseras först, men vilken som blir först ut här i Sverige ska ännu inte ha bestämts.
Vi på Recharge har dock redan fått spana in ET7 och provköra elsuven ES8 i Norge, något som i alla fall antyder att den senare blir först ut här. Förutom ES8 och ET7 har Nio även den mellanstora suven ES6 och dess coupévariant EC6 på gång.

Alriks provkörning av ES8 och medhörande djupdykning i allt om Nio – inkluderande batteribyten och deras Facebook-liknande app – läser du som har Premium inom kort här på sajten, eller i nummer 26 av tidningen auto, motor & sport.