Tusentals svenskar trodde att deras leasingavtal hade en fast månadskostnad. När räntorna steg 2022 ökade betalningarna snabbt och många kände sig lurade.
Nu kan frågan avgöras i ett av de största fall Konsumentombudsmannen drivit i tio år, rapporterar SR.
Läs också: Ny dom: Marknadsföring av privatleasing måste bli tydligare
Höjda avgifter och oklar information
KO menar att DNB:s avtal var otydliga. Kunderna förstod inte att priset kunde ändras eller hur det beräknades.
I somras krävde KO att banken skulle betala tillbaka allt som översteg det ursprungliga avtalet.
DNB sa nej. Därför lämnar KO nu in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden. Ärendet väntas ta cirka ett år.
Omfattning och möjlig kostnad
Grupptalan gäller cirka 50 000 leasingkunder hos DNB mellan 2020 och februari 2023.
KO uppskattar att en fällning kan innebära miljardbelopp i återbetalning totalt.
Även om ARN:s beslut inte är juridiskt bindande brukar det i praktiken följas av företagen.
DNB ifrågasätter att domen från i våras ska kunna tillämpas retroaktivt och vill hellre föra dialog med staten. Banken har inte kommenterat KO:s senaste drag.
KO lutar sig mot tidigare EU-domar om otydliga konsumentavtal. Om ARN går på samma linje kan det här bli ett vägledande beslut för hela leasingmarknaden i Sverige.
Läs även: Tvingas betala 58 000kr för övermil – ”Trixat med mätaren”