Koenigsegg i Ängelholm har i över 30 år byggt några av världens mest exklusiva hyperbilar. Jesko kostar över 35 miljoner kronor och Gemera är inte långt efter.
Men nu antyder Christian von Koenigsegg i en intervju med CarBuzz att företaget kan tänka sig en sportbil som fler kan ha råd med.
– Vi har lekt med tanken att öka volymen och bygga enklare, mer anskaffbara sportbilar, säger han.
Att gå från ett fåtal handbyggda hyperbilar per år till sportbilar i större skala beskriver von Koenigsegg som ett stort steg.
Fabriken i Ängelholm har redan tredubblats i storlek för att möta efterfrågan, men fortfarande handlar det bara om tvåsiffrigt antal bilar per år.
– Vi måste ta det steg för steg för att inte snubbla, förklarar han.
Läs också: Koenigsegg dubblar försäljningen – spränger miljardvallen
Inspiration från MX-5 och GR Yaris
Christian von Koenigsegg kör själv en Mazda MX-5 Miata till vardags och har även ägt två Toyota GR Yaris. Många i utvecklingsavdelningen äger också Miator.
Den körglada enkelheten i dessa bilar kan ge inspiration till en framtida ”junior-Koenigsegg”.
En tänkbar drivlina finns redan. Koenigseggs egen trecylindriga TFG-motor på 600 hästkrafter skulle, i kombination med hybridteknik, kunna ge upp mot 900 hästkrafter i en lätt sportbil.
En sådan modell skulle placera sig i samma liga som Porsche 911 Turbo S eller McLaren Artura – men till ett betydligt lägre pris än dagens Koenigsegg.
För svenska sportbilsentusiaster skulle en ”anskaffbar” Koenigsegg innebära att man kan drömma om något mer realistiskt än miljardärsbilarna Jesko och Regera.
Men Christian von Koenigsegg är tydlig: det finns inga konkreta planer än.
– Ännu är allt bara på idéstadiet – kanske en dag, kanske aldrig, avrundar han.
Läs också: Officiell: Koenigsegg Sadair’s Spear – hyperbil med 1 625 hästar