Dark Matter är namnet på Koenigseggs nya elmotor.
En kompakt enhet på bara 39 kilo som trots sitt blygsamma yttre levererar 800 hästkrafter och 1 250 newtonmeter – mer än vad en Lamborghini Huracán mäktar med.
Motorn är framtagen i Ängelholm och ska driva framaxeln i Koenigsegg Gemera, märkets fyrsitsiga hybrid med totalt 2 300 hästkrafter.
Ny teknik i centrum
Till skillnad från traditionella elmotorer, som använder antingen axial- eller radialflöde, kombinerar Koenigsegg båda i vad de kallar en Raxial Flux-design.
Resultatet är en motor med högre effekttäthet och bättre kylning.
Lägg därtill en sexfaslösning (i stället för vanlig trefas), vilket ger jämnare kraftkurva och mindre värmeutveckling vid höga varv.
”Mostly axial, with a bit of radial flux”

Kolfiber istället för stål
En annan nyckel till motorns extrema vikt-effekt-förhållande är materialvalet.
Där andra tillverkare använder tunga stållameller, har Koenigsegg byggt hela innanmätet i kolfiber – både rotor och stator.
Det här är första gången kolfiber används i motorernas kärnstruktur.
Resultatet: mindre vikt, mer hållfasthet och ett effekt/vikt-förhållande som saknar motstycke i bilvärlden.
Fakta: Koenigsegg Dark Matter
| Specifikation | Värde |
|---|---|
| Effekt | 800 hk / 600 kW |
| Vridmoment | 1 250 Nm |
| Vikt | 39 kg (86 lb) |
| Maxvarv | 8 500 rpm |
| Faser | 6-fas |
| Konstruktion | Raxial Flux + kolfiber |