Investeringarna har börjat ge ordentlig avkastning. Koenigsegg har byggt ut sin fabrik från en till tre produktionslinor. Det har gjort att de kunnat öka försäljningen med 130 procent (från 580 till 1 340 miljoner kronor).
Därmed har också totalomsättningen sprängt miljardvallen och hamnade på 1,4 miljarder för 2024, rapporterar flera affärstidningar.
– Vi har investerat i att kunna rampa upp vår produktion. Vi har byggt en ny fabrik och utökat med produktionslinor. Tidigare hade vi en produktionslina, nu har vi snart tre som kör olika bilmodeller. Det gör att vi kan producera fler enheter till marknaden, säger operativt ansvariga Halldora Von Koenigsegg till Dagens Industri.
Förlust har vänts till vinst
2023 gjorde Koenigsegg Automotive AB en rörelseförlust på 302 miljoner kronor, uppger Placera.
2024 vände vinden och företaget kunde återigen rapportera vinst (plus 35 miljoner).
Enligt Halldora Von Koenigsegg ser framtiden ljus ut. De har 400 beställda bilar i orderböckerna och ska snart börja tillverka den nya fyradörrarsmodellen Gemera.
Det innebär att tre bilmodeller tillverkas parallellt:
Jesko (Solan-linjen)
Gemera (Ludvig-linjen)
CC850 (Reodor-linjen)
Ska ta sig utanför bilindustrin
Den teknik och kompetens som Koenigsegg skapat vill de också kapitalisera utanför bilindustrin.
”Vår tekniska kompetens sträcker sig idag långt bortom högpresterande förbränningsmotorer – vi utvecklar kompletta elektriska arkitekturer och kraftfulla nya elmotorer för att driva dem. Detta gör att vi nu även utvärderar möjligheter som ska göra det möjligt för oss att expandera till marknaden utanför bilindustrin”, skriver bolaget i sin rapport.
Läs även: Koenigseggs nya storsatsning i Skåne – ”projekt över lång tid”