Hoppa till innehåll

Koenigsegg Gemera HV8 blir världens starkaste

Det kommer en vassare version av laddhybriden Gemera med V8 och ny elmotor på totalt 2 300hästar. Koenigsegg Gemera HV8 blir världens kraftfullaste produktionsbil.

När den första versionen av Gemera presenterades 2020 med en trecylindrig tvålitersmotor förklarades motorvalet av att det inte fick plats någon V8. Koenigsegg har nu löst problemet genom en utveckling av LST-växellådan som kallas LSTT – Light Speed Tourbillon Transmission.

Nu kan Koenigsegg äntligen stoppa den fem liter stora dubbelturbo-V8:an med 1 500 hästkrafter från Jesko som kallas HV8 (Hot V8) i Gemera. Men det räcker förstås inte. En ny elmotor med namnet ”Dark Matter” adderar 800 hästkrafter. Sammanlagt ger drivlinan 2 300 hästkrafter (1,11 hk/kg) och 2 750 Nm. Något som gör Gemera HV8 till världens kraftfullaste serietillverkade bil.

futuristiska Porsche Cypher-konceptbilen (AI text)

– Gemera HV8 är inte bara den mest kraftfulla och extrema produktionsbilen på planeten jorden, med häpnadsväckande 1,11 hästkrafter per kilo, utan det är också den mest praktiska och användarvänliga sportbilen som någonsin skapats. Dess otroliga respons, köregenskaper, motorljud, skarpa växellåda, rymliga interiör och fyrhjulsdrivna system kombineras för att skapa en oöverträffad och ojämförlig körupplevelse, redo att sätta många prestandarekord runt banor och på raksträckor, säger Christian von Koenigsegg i ett pressmeddelande.

Priset är Gemera HV8 är 400 000 dollar mer än vanliga Gemera. Det innebär ett pris på strax under 25 miljoner kronor.

En svart sportbil med svart inredning (AI text)
Gemera HV8 är fyrhjulsdriven och har ett batteripaket som gör att bilen kan göras enbart på el, vilket kan vara lämpligt eller rent av tvunget i stadskärnor.

Även om man har råd med en Jesko eller Gemera är det inte bara att slå till och få en bil levererad. Koenigsegg har för närvarande fyra års väntetid.

Gemera kommer att börja tillverkas i slutet av 2024 i Koenigsegg nybyggda fabrik i Ängelholm som fått namnet The Gripen Atelier, vilket syftar på JAS 39 Gripen och platsens förflutna som flygflottilj.

Trots den stora efterfrågan går Koenigsegg minus. Det beror dels på stora kostnader för utveckling och expandering, och dels på tillfälligt sänkt försäljning.

– Vi hade produktionsstillestånd ett längre tag mellan Regera och Jesko och då uteblev intäkterna vilket slår rakt på resultatet, men det har inget att göra med efterfrågan. Den är fascinerande stor. Eftersom varje bilaffär är så stor hämtar vi snart igen det när vi levererar för fullt., säger Christian von Koenigsegg, till DI.

En grön sportbil med öppna dörren. (AI text)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.