Koenigsegg har återtagit världsrekordet för 0–400–0 km/h med sin Jesko Absolut.
Den 9e juli tog kroatiska Rimac Nevera R över titeln med 25,79 sekunder – drygt två sekunder snabbare än Koenigseggs dåvarande rekord.
På Örebro flygfält den 7 augusti 2025 stoppade fabriksföraren Markus Lundh klockan på sensationella 25,21 sekunder.

Läs också: Top Gear testar Koenigsegg Jesko Absolut i svensk trafik
Svensk teknik på toppnivå
Rekordet slogs med samma bil som användes vid fjolårets rekordkörning, men med nya mjukvaruinställningar kallade ”Absolut Overdrive”.
Dessa optimerar bland annat bilens Light Speed Transmission och motorstyrning samt introducerar ett nytt vridmomentsystem som förbättrar greppet.
Uppdateringen kommer även att erbjudas till alla kunder med Jesko Absolut.

Christian von Koenigsegg, grundare och vd, är stolt över bedriften:
Att vi gör detta med en bakhjulsdriven bil med förbränningsmotor och ändå slår alla fyrhjulsdrivna elbilar är nästan magiskt. Det visar att ’sanningar’ kan skrivas om.
Utmanande förhållanden
Trots att banan var fuktig efter regn lyckades Lundh hålla full kontroll över Jesko Absoluts 5,0-liters dubbelturbomatade V8.
Kombinationen av låg luftmotståndskoefficient, avancerad traction control och hög prestanda gjorde att bilen kunde nå 400 km/h på bara 16,77 sekunder och sedan stanna på 8,44 sekunder.
Rekordtiderna:
- 0–400–0 km/h: 25,21 sekunder
- 0–400 km/h: 16,77 sekunder
- 400–0 km/h: 8,44 sekunder
- 0–250–0 mph: 25,67 sekunder

Betydelsen för Sverige
Att rekordet återigen slås på svensk mark understryker Koenigseggs position som en av världens mest innovativa biltillverkare och ett exempel på hur avancerad svensk ingenjörskonst kan mäta sig med, och slå, världens bästa.
Jesko Absolut är dessutom fullt typgodkänd för vägbruk, vilket gör prestationen ännu mer imponerande.
Resultaten verifierades med Racelogics mätutrustning och godkändes av företaget.