Hoppa till innehåll

Officiell: Koenigsegg Sadair’s Spear – hyperbil med 1 625hästar

Från Ängelholm kommer en ny banfokuserad hyperbil som redan slår rekord. Bara 30 exemplar byggs – och alla är redan sålda.

Koenigsegg lyfter på täcket för ännu en banbrytande specialmodell. Nya Sadair’s Spear är en vidareutveckling av Jesko – men med lägre vikt, vassare aerodynamik, uppdaterad fjädring och upp till 1 625 hästkrafter vid körning på E85.

Namnet är ett personligt arv: bilen är döpt efter den häst som Christian von Koenigseggs far, Jesko, red i sin sista galopptävling 1976: Sadair’s Spear. En symbol för fart, balans och precision.

Frontvy av Koenigsegg Sadair’s Spear i studio, med aktiv dubbel bakvinge och racinginspirerad front.
Nya Sadair’s Spear är en vidareutveckling av Jesko: med lägre vikt, mer effekt och extremare aerodynamik. Foto: Koenigsegg

Ett nytt 1:1-vapen

Under skalet sitter Koenigseggs välkända twin-turbo V8 på fem liter, kopplad till den banbrytande Light Speed Transmission (LST) utan svänghjul.

I Sadair’s Spear har effekten ökats till 1 300 hk på 95-oktan och hela 1 625 hk med E85 – samtidigt som vikten kapats med 35 kilo. Resultatet: en ännu bättre effekt-vikt-förhållande än i One:1.

Bakre trekvartsvy av Koenigsegg Sadair’s Spear med stor bakvinge, LED-bakljus och kolfiberdiffusor.
Sadair’s Spear är både extrem och fullt gatlegal. Här syns den reviderade diffusorn och centralt placerade avgastippen. Foto: Koenigsegg

Samtidigt har aerodynamiken vässats: större vingletter, nya luftkanaler, uppdaterade luftintag, integrerad Gurney-flik och en ny aktiv, dubbellamellig bakvinge bidrar till bättre kylning, grepp och stabilitet i höga farter.

Fjädringen har också kalibrerats om för maximal prestanda med Koenigseggs egen Triplex-dämpare fram och bak.

Närbild på Koenigsegg Sadair’s Spear med aktiv bakvinge och specialdesignade Aircore-kolfiberfälgar.
Detaljerna avslöjar ambitionen: varje fälg på Sadair’s Spear har unikt riktad design och bakvingen är optimerad för maximalt marktryck. Foto: Koenigsegg

De första testerna på Gotland Ring talar sitt tydliga språk: Sadair’s Spear slog Jesko Attacks tidigare varvrekord med över en sekund.

Det gör den till den snabbaste bilen som någonsin testats på banan.

Minimalistisk specialinteriör

Invändigt är bilen mer minimalistisk än tidigare Jesko-versioner.

Närbild på mittkonsolen i Koenigsegg Sadair’s Spear med start/stopp-knapp och växlingspaddlar.
Minimalistiskt och funktionellt. Mittkonsolen i Sadair’s Spear är renodlad för racing, med paddelväxling och start/stopp-knapp i fokus. Foto: Koenigsegg

Nya kolfiberstolar och borttagen ljudisolering ger viktbesparingar, men Koenigseggs unika tekniklösningar är kvar: SmartCluster, Autoskin, trådlös laddning och kamerabaserad 360-parkering är standard.

Slutsåld innan premiär

Totalt ska 30 exemplar byggas och alla såldes redan vid den privata förhandsvisningen.

Bilen blir inte bara ett nytt kapitel i Koenigseggs historia, utan också en symbol för hur långt svensk prestandaingenjörskonst kan nå.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Koenigsegg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.