Koenigsegg lyfter på täcket för ännu en banbrytande specialmodell. Nya Sadair’s Spear är en vidareutveckling av Jesko – men med lägre vikt, vassare aerodynamik, uppdaterad fjädring och upp till 1 625 hästkrafter vid körning på E85.
Namnet är ett personligt arv: bilen är döpt efter den häst som Christian von Koenigseggs far, Jesko, red i sin sista galopptävling 1976: Sadair’s Spear. En symbol för fart, balans och precision.

Läs också: Koenigsegg Dark Matter: 800 hk i ett lätt motorpaket
Ett nytt 1:1-vapen
Under skalet sitter Koenigseggs välkända twin-turbo V8 på fem liter, kopplad till den banbrytande Light Speed Transmission (LST) utan svänghjul.
I Sadair’s Spear har effekten ökats till 1 300 hk på 95-oktan och hela 1 625 hk med E85 – samtidigt som vikten kapats med 35 kilo. Resultatet: en ännu bättre effekt-vikt-förhållande än i One:1.

Samtidigt har aerodynamiken vässats: större vingletter, nya luftkanaler, uppdaterade luftintag, integrerad Gurney-flik och en ny aktiv, dubbellamellig bakvinge bidrar till bättre kylning, grepp och stabilitet i höga farter.
Fjädringen har också kalibrerats om för maximal prestanda med Koenigseggs egen Triplex-dämpare fram och bak.

De första testerna på Gotland Ring talar sitt tydliga språk: Sadair’s Spear slog Jesko Attacks tidigare varvrekord med över en sekund.
Det gör den till den snabbaste bilen som någonsin testats på banan.
Läs också: Koenigsegg ”råkar” slå nytt världsrekord – ”Absolut galenskap!”
Minimalistisk specialinteriör
Invändigt är bilen mer minimalistisk än tidigare Jesko-versioner.

Nya kolfiberstolar och borttagen ljudisolering ger viktbesparingar, men Koenigseggs unika tekniklösningar är kvar: SmartCluster, Autoskin, trådlös laddning och kamerabaserad 360-parkering är standard.
Slutsåld innan premiär
Totalt ska 30 exemplar byggas och alla såldes redan vid den privata förhandsvisningen.
Bilen blir inte bara ett nytt kapitel i Koenigseggs historia, utan också en symbol för hur långt svensk prestandaingenjörskonst kan nå.
Läs också: Koenigsegg lovar: Ger sig in i racing