Han har byggt bilar som krossat världsrekord. Hans efternamn pryder några av världens dyraste fordon. Men när Christian von Koenigsegg ska till jobbet? Då kör han en liten Toyota.
Det låter kanske som ett skämt – men det är helt sant. I ett videoklipp på Instagram hörs den svenske bilbyggaren säga:
– Three-cylinder madness in the morning.
View this post on Instagram
Sedan hoppar han in bakom ratten på en Toyota GR Yaris – en sportversion av småbilen Yaris, framtagen av Toyotas motorsportteam för att vinna i rally-VM. Trots sin storlek är det en riktig entusiastbil: lätt, vass och kapabel att sladda sig fram genom kurvorna. Och just det älskar Koenigsegg.
Vem är Christian von Koenigsegg?
Om du inte har hört talas om honom tidigare: Christian von Koenigsegg är grundare och vd för det svenska superbilsföretaget Koenigsegg Automotive, som bygger hyperbilar i mångmiljonklassen. Märkets modeller – som Jesko, Regera och Gemera – tillverkas i Ängelholm och säljs till samlare och fartentusiaster världen över.
Bilarna är kända för sin extrema teknik, svindlande prestanda och innovationer som saknar motstycke. Kort sagt: Koenigsegg tillhör bilvärldens absoluta topp.
Därför blir det extra roligt när just han väljer att köra till jobbet i en bil som till utseendet inte skiljer sig mycket från en vanlig småbil.
Vad är en GR Yaris – och varför är den så speciell?
Toyota GR Yaris är inte vilken Yaris som helst. Den här bilen är byggd från grunden för rally – med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, manuell växellåda och låg vikt. Tanken var att använda modellen som grund för tävlingsbilar i rally-VM, vilket gör den till något helt annat än en vanlig pendlarbil.
Läs vår provkörning: PROV: Toyota GR Yaris – så grym att den borde vara olaglig
Små bilar, stort hjärta
Koenigsegg har tidigare haft en liknande Yaris i garaget – och har ofta uttryckt kärlek till små men engagerande bilar. Favoriten? Mazda MX-5. Han har till och med sagt att om han bara hade en sista tank bensin kvar, skulle han lägga den i just en Miata.
Och han är inte ensam. Bugattis vd Mate Rimac pendlar i en gammal BMW. Kanske för att de som bygger bilar för flera miljoner dollar till slut bara vill ha något… kul?
GR Yaris – fakta i korthet
- Motor: 1.6-liters trecylindrig turbo
- Effekt: 280 hk
- Vridmoment: 288 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Växellåda: 6-växlad manuell
- 0–100 km/h: ca 5,5 sekunder
- Pris: från ca 640 000 kr