Hoppa till innehåll
Recharge

Kolla in de påkostade reklamfilmerna från Super Bowl

Varje år gör de stora biltillverkarna påkostade reklamfilmer som premiärvisas under Super Bowl-finalen. Här kan du se alla filmerna.

Super Bowl är världens mest sedda sportevenemang på TV med upp emot 150 miljoner tittare. I år tog Kansas City Chiefs hem segern mot San Francisco 49ers på Hard Rock Stadium i Miami.

Jättepubliken lockar många bilmärken att annonsera – trots att det kostar 5,6 miljoner dollar att visa en reklamfilm på 30 sekunder. Utöver visningskostnaden så kostar även produktionen av reklamfilmerna stora summor. 

Volvo gör inga reklamfilmer till Super Bowl, men vill ändå vara med på ett hörn. De delar ut nya bilar för motsvarande knappt tio miljoner kronor, men bara om en så kallad ”safety”-poäng inträffar under matchen. Detta har bara inträffat vid nio tillfällen under åren.

Bland reklamfilmerna finns GMC som berättar om den nya eldrivna Hummer EV som kommer nästa år. Jeep har tagit hjälp av skådisen Bill Murray.

Vilken av reklamfilmerna tycker du är bäst? Skriv en kommentar.

 

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.