Det finns många bilvärderingssajter, av vilka dessvärre flera är oseriösa, vilket vi skrivit om tidigare. Sajterna hurmycket.com, autopriser.com/net, carprice.se och carspy.se dominerar statistiken över anmälda bilvärderingssajter hos Konsumentverket.
Flest anmälningar har hurmycket.com skaffat sig. Under 2016 tog Konsumentverket, Hallå konsument och Konsument Europa emot 590 anmälningar mot företaget. Fram till februari i år har 161 anmälningar kommit in.
Många konsumenter rapporteras har värderat sin bil på någon av sajterna i tron att det är gratis, vilket det inte är. Att värdera sin bil hos hurmycket.com kostar exempelvis 88 euro, motsvarande 845 kronor.
Värderingen bygger på konsumentens egna uppgifter om fordonet.
Utöver otydliga prisuppgifter tvingas konsumenten även avsäga sig sin ångerrätt för att kunna genomföra värderingen.
En konsument som köper tjänster från ett företag inom EU har 14 dagars ångerrätt från det att tjänsten är beställd. Men konsumenter som har försökt att ångra sin värdering har fått beskedet att de inte har rätt att göra det.
Enligt Konsumentverket är företag är skyldiga att informera om ångerrätten på ett korrekt sätt redan före köpet. Om inte detta sker börjar ångerfristen inte löpa och då har man fortfarande kvar rätten att ångra beställningen.
Hurmycket.com anger en postadress i Delaware, USA, men eftersom det finns tecken som tyder på att företaget, liksom de övriga nämnda bilvärderingsföretagen, har sin verksamhet i Baltikum har Konsumentverket kontaktat den estländska konsumentmyndigheten.
Den lettiska konsumentmyndigheten agerade nyligen mot carprice.se genom att utfärda ett vite.
Konsument Europas tips:
• Är tjänsten verkligen kostnadsfri? På vissa webbplatser döljs priset genom finstilt text eller utformning som drar din blick till andra delar på sidan än till prisuppgifterna. Undersök webbplatsen och läs noggrant igenom avtalsvillkoren. Gör aldrig en värdering i en popup-annons eller annons på sociala medier utan att kontrollera företagets webbplats.
• Vad säger andra konsumenter om företaget? Gör en sökning på företagsnamnet i en sökmotor, till exempel Google, och läs vad andra konsumenter skriver om företaget. Du kan även göra en sökning i Konsument Europas frågeforum
Vanliga frågor och svar:
”Jag beställde en värdering, nu ångrar jag mig”
När du beställer en tjänst från ett företag inom EU har du i regel 14 dagar på dig att ångra köpet från det datum du gjorde beställningen. För att ångra köpet kan du skicka ett meddelande till företaget där du skriver att du ångrar köpet.
”Jag har inte beställt någon bilvärdering!”
Om du inte har beställt någon bilvärdering så har du inte ingått ett avtal med företaget och är därför inte skyldig att betala något. Det är dock viktigt att du bestrider fakturan med hänvisning till att du inte beställt något.
”Jag har fått brev från ett inkassobolag, behöver jag oroa mig?”
Inkassobolaget kan eventuellt sakna tillstånd att driva in skulder i Sverige. Om du tidigare har bestridit fakturan och hör till någon utav de ovanstående kategorierna så är vår rekommendation att du fortsätter att bestrida fakturan till inkassobolaget. Använd samma meddelande som du tidigare har skrivit till bilvärderingsföretaget.
Källa: Konsumenteuropa.se
På sajten finns även brevmallar som du kan använda när du ska ångra ett köp eller bestrida en faktura.