Många tror att det inte finns någon gräns för hur berusad man får vara när man kör elsparkcykel, men det är inte helt sant. Det finns visserligen ingen fastställd promillegräns för att få framföra vanliga elsparkcyklar, men samtidigt måste man vara i skick att framföra ett fordon på ett betryggande sätt enligt trafikförordningen.
I det här fallet som Mariestads-tidningen rapporterar om var motoreffekten hos elsparkcyklarna över gränsen 250 watt, och därmed klassas de som mopeder och inte som cyklar. Båda dömdes till dagsböter, kvinnan på 18 000 kronor och mannen på 28 000 kronor. De förlorade också sina körkort.
Även om man kör en elsparkcykel som uppfyller reglerna om max 250 watt så kan man bli av med körkortet och dömas till böter, men det ska som regel mer till. Om man anses vara vårdlös i trafiken kan man dömas till böter. Största risken för att det ska hända är om man är involverad i en incident dit polisen kallas.
Att bli av med körkortet (indraget körkortstillstånd) räknas inte som en bestraffning i lagens mening, utan är ett konsekvensbeslut som Transportstyrelsen kan fatta efter att man dömts för trafikbrott.