Händer det att du ”glömmer” bilbältet inne i stan – ”det går ju inte så fort”? Titta då på bilderna här. En frontkrock i 30 km/h kan ge skador för livet för den som inte sitter bältad. Passagerare i baksätet utan bälte riskerar också svåra skador. Krockprovet gjordes alltså i mopedfart – 30 km/h.
Den som frontalkrockar i 30 km/h tuan bälte kastas framåt med en fart som motsvarar fritt fall från fyra meters höjd.
Allt fler bilförare struntar i att spänna fast bältet i stadstrafik – det gäller i de flesta europeiska länder. För att visa risken med den tendensen har tyska bilistklubben ADAC gjort ett eget krockprov i låg hastighet – 30 km/h.
Skadebilden hos förare utan bälte i bil utan (eller med ej utlöst) airbag: svåra skador på hals och bröst måttliga på huvud och knän, lättare på underbenen.
Krockdockor placerades i en Golfkaross och utsattes för en simulerad frontalkrock (eller påkörning) med och utan bälte.
Många av oss har hört att i hastigheter över 7 km/h har man ingen möjlighet att ta emot sig med armarna vid ett tvärstopp. Det här provet visar med all tydlighet vilka krafter det rör sig om: vid en krock i 30 km/h åker föraren obevekligt rakt in i ratten och fortsätter framåt tills huvudet slår i vindrutan.
Hastigheten vid islaget motsvarar ett fritt fall från fyra meters höjd!
De krafter som uppmäts på förardockan betyder hos en mänsklig förare svåra skador på struphuvudet (som träffar rattkransen) och bröstkorgen, medelmåttiga skador på huvudet, låren och knäna samt lätta skador på underbenen.
I slow motion-filmen ser man hur förardockan slår halsen i rattkransen innan skallen träffar vindrutan. Mätningarna visade att kraften motsvarade svåra skador på struphuvudet.
Jämför detta med resultatet när föraren är bältad: huvudet slungas framåt men i övrigt noteras inga nämnvärda skador på kroppen.
Slutsats: bältet är ett måste – även i stadstrafik.
Med bälte klarar sig föraren tämligen oskadd i 30 km/h, om ingen sitter bakom. Men åker en obältad passagerare bak, kastas denne framåt och de båda krockar med huvudena.
Nu invänder någon att moderna bilar har krockkudde i ratten, vilket bör minska risken betydligt för föraren. Det är delvis sant. Men det finns faktiskt fortfarande
en hel del bilar i trafik som saknar krockkuddar. Och kudden i ratten är konstruerad för att fungera ihop med en bältad förare; utan bälte är risken stor att föraren hamnar vid sidan om eller ovanför kudden. Man kan inte heller vara helt säker på att krockkudden löser ut vid en kollision i så låg fart, även om uppbromsningen blir våldsam.
Ett annat vanligt scenario är att föraren sitter bältad samtidigt som passagerare i baksätet åker utan bälte. För att illustrera riskerna också i det fallet, gjorde ADAC om provet, även nu med 30 km/h. Föraren hålls kvar i stolen, men passageraren kastas framåt med en levande kraft motsvarande tio gånger kroppsvikten och träffar förarstolen.
En person av normalvikt kommer alltså farande och rammar ryggstödet med 750 kg. I slow motion ser man att passagerardockans knän trycker in ryggstödet och pressar föraren framåt, vilket gör att förardockans huvud träffar ratten, trots det korrekt fungerande bältet.
Passagerarens skador beror nu bland annat på hur aggressiv konstruktionen är i förarstolen.
Slow motion-filmen visar ytterligare en risk som ingen hann uppfatta i det snabba krockförloppet: passagerarens huvud krockade med förarens huvud, som samtidigt kastades bakåt efter att kroppen fångats upp av bältet. Det blev en rejäl smäll för båda – och mot detta hjälpte det alltså inte att föraren satt fastspänd.
En tredje variant som är vanlig i stadstrafik är att en passagerare sitter till höger i baksätet, utan bälte. Också detta testade ADAC i 30 km/h. Den åkande i baksätet for nu med våldsam kraft fram mot främre passagerarsätet, vars ramverk gav dockan kraftiga påkänningar i bröstet och knäna. Huvudet pressades upp mot biltaket.
Sensmoral: kör aldrig utan bälte, inte ens i stan. Och åk inte utan bälte, inte ens korta sträckor. Titta på bilderna igen. Och kom ihåg att det händer cykelfart – bara 30 kilometer i timmen.