Hoppa till innehåll

Kultbilen Trabant återuppstår

Det var många decennier sedan den östtyska plastbilen Trabant fanns med på en bilsalong. Men i dag, den 15 september flockades världspressen faktiskt runt just en Trabant. Den lilla blå folkbilen har återuppstått. Världspressen bevakade avtäckning av kultbilen Trabant i modern tappning. Färgen och mycket av designen påminner om det östtyska originalet, men nu handlar […]

Det var många decennier sedan den östtyska plastbilen Trabant fanns med på en bilsalong. Men i dag, den 15 september flockades världspressen faktiskt runt just en Trabant. Den lilla blå folkbilen har återuppstått.

Kultbilen Trabant återuppstår

Världspressen bevakade avtäckning av kultbilen Trabant i modern tappning. Färgen och mycket av designen påminner om det östtyska originalet, men nu handlar det om en modern eldriven bil helt utan blå avgaser.

Den första Trabantbilen byggdes i dåvarande östtyska Zwickau för 52 år sedan. Med tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 18 hästkrafter (som med tiden växte till 23) blev Trabant ett östtyskt svar på västtyska Volkswagen, och under 33 år kom den att byggas i drygt tre miljoner exemplar.

Bilen kallades i folkmun för Trabi, och trots usla egenskaper med dagens mått mätt finns det fortfarande kvar cirka 52.000 exemplar i trafik i Tyskland.

Kultbilen Trabant återuppstår

Visst är det en Trabant! Även bortsett från färgen lyser släktskapet igenom: en saklig, praktisk bruksbil, fast nu med elmotor.

Och nu ska den återuppstå i modern form. Namnet blir föga originellt New Trabant, eller NT. Bilen som avtäcktes på Frankfurtsalongen på tisdagen hämtar sina designmässiga huvuddrag direkt från den klassiska Trabin, och ingen kan missa släktbandet.

Fakrum är att ”New Trabi” fanns med även på förra Frankfurtsalongen, 2007 – men då som modell i skala 1:10, framtagen till Trabants 50-årsjubileum. Formen var en nytolkning av den klassiska kantiga plastbilen och den pyttelilla modellen i skala 1:87 blev en bestseller.

Kultbilen Trabant återuppstår

Rymlig för fyra personer med bagage är ”New Trabi” som har elmotor på 64 hästkrafter. Solceller på taket håller igång ventilationen vid parkering.

Modelltillverkaren Herpa lät salongsbesökarna svara på frågan om den ”nya Trabi” borde tillverkas som riktig, modern bil, och svaret blev tusentals JA!. Då tog projektet fart, och nu finns alltså en modern Trabant NT att beskåda i Frankfurt.

Mässbilen har samma blekblå färg som originalet, men är en fullt modern halvkombi, som kommit en bra bit på väg mot serieproduktion. Karossen har ritats av Nils Poschwatta, tidigare formgivare hos Volkswagen, och prototypen är byggd av tyska karosserispecialisten IndiKar. Under ledning av Ronald Gerschewski arbetar ett konsortium sedan två år för att kunna dra igång serietillverkning av kultretrobilen.

Den klassiska Trabin är beryktad för sin osande lilla svaga tvåtaktsmotor, men där bryter Trabant NT helt med traditionen – den är eldriven. Helt avgasfritt ska den kunna köras 160 km på en batteriladdning. Motorn är på 47 kW (64 hk) toppfarten anges till 130 km/h. Men new Trabi är förstås mest tänkt för tätortskörning, och med tanke på att genomsnittsföraren i Tyskland kör 50 km per dag, borde det finnas en marknad för en bil som denna, resonerar gruppen bakom projektet.

Nu vill man under Frankfurtsalongen visa upp New Trabi och försöka hitta en finansiär för att ta nästa steg mot serieproduktion av den robusta folkbilen. Och även om den blir avsevärt mycket dyrare i inköp än sin anfader, lär den bli klart billigare i drift.

Ur-Trabin krävde både bensin och olja i tanken, och den gamla DKW-motorn var ganska törstig för sin storlek. Nu lovar Trabant NT-folket att en ”fulltankning” från det vanliga elnätet över natten kostar mindre än 1 euro. Det ger en drivmedelskostnad på cirka 64 öre per mil.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.