En ny Sifo-undersökning från Kvdbil visar att ditt val av bil kan avslöja mer om dig än du tror.
Från prestigefylld Porsche till trygg Volvo – svenskarna har tydliga åsikter om vad olika bilmärken säger om sina ägare.
91 procent av svenskarna kopplar Porsche och Ferrari till en specifik personlighetstyp.
I andra änden av skalan hittar vi kinesiska elbilstillverkaren BYD, där bara 27 procent har en uppfattning om ägarens personlighet.

Status och trygghet
De vanligaste associationerna är ekonomisk (hela tio märken får det epitetet) och trygghetssökande, där Volvo och Volkswagen toppar listan.
Bara ett märke anses ungdomligt: Mini.
BMW, Mercedes och Jaguar anses prestigefulla, medan franska märken som Renault, Peugeot och Citroën ofta ses som gammeldags.
Audi, Porsche, Ferrari och Lamborghini uppfattas som sportiga, medan Tesla och Polestar signalerar teknikintresse.
”Speglar vår självbild”
– Vi människor har en tendens att välja bilar som speglar vår självbild eller den bild vi vill att andra ska ha av oss, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Han påpekar att vi ofta lägger värderingar i olika bilmärken – även om det sker omedvetet.

Bilmärken och personlighet – hela listan
Trygghetssökande: Volvo, Volkswagen
Ekonomisk: Kia, Toyota, Skoda, Nissan, Seat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Fiat, Dacia
Prestigefull: BMW, Mercedes, Lexus, Jaguar
Sportig: Audi, Porsche, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, MG
Gammeldags: Renault, Peugeot, Ford, Citroën, Opel, Saab
Teknikintresserad: Tesla, Polestar
Äventyrlig: Subaru, Land Rover, Jeep
Ungdomlig: Mini
Miljömedveten: BYD, Lynk & Co
Läs även: Kraftigt prisfall på begagnade bilar trots ökad försäljning
Läs även: Undersökning: Svenska bilförare stänger av livräddande system