Hoppa till innehåll
Recharge

Lamborghini släpper inte bensinmotorn – trots elbilsvågen

Medan konkurrenter går mot eldrift, lovar Lamborghini att hålla fast vid bensinmotorn i sina supersportbilar så länge det bara går.

Lamborghini går sin egen väg när det gäller framtidens drivlinor.

Medan många tillverkare skyndar mot en helt elektrisk modellportfölj, väljer den italienska sportbilstillverkaren att fortsätta utveckla bilar med förbränningsmotor.

Ferrari planerar att visa upp sin första elbil i oktober, men Lamborghinis motsvarighet väntas först år 2030. Det är ett medvetet val, enligt företagets tekniske chef Rouven Mohr.

– Vi vill fortsätta med bensinmotorer så länge det är möjligt, säger han i en intervju med CarExpert.

Känslan viktigare än siffrorna

Vid en teknisk genomgång av den kommande modellen Temerario förklarade Mohr att bensinmotorn fortfarande spelar en avgörande roll för upplevelsen bakom ratten.

Enligt honom är det inte råa prestandasiffror som definierar märket, utan själva känslan av att köra.

– Vi strävar inte efter att vara snabbast runt en bana eller starkast på papperet. Det handlar om den känslomässiga upplevelsen, och där är motorljudet en viktig del. Vi vill vara det mest känslofyllda alternativet i vår klass, säger han.

Lamborghini Temerario – hybrid med V8 och tre elmotorer
Temerario är Lamborghinis nya hybridbil med 677 hästkrafter och 10 000 varv per minut. Foto: Lamborghini

V8 med högt varvtal

Temerario ersätter modellen Huracán och är utrustad med en 4,0-liters V8 med dubbelturbo, som tillsammans med tre elmotorer ger en systemeffekt på 677 hästkrafter.

Hybridmotor i Lamborghini Temerario – V8 med elstöd och dubbla turboladdare
Hybridkraftpaketet i Lamborghini Temerario. V8, dubbelturbo och tre elmotorer i perfekt symbios. Foto: Lamborghini

Motorn varvar upp till 10 000 varv per minut och ger bilen en acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på 2,7 sekunder.

Trots hybridteknik väger bilen mindre än sin föregångare och har en toppfart på 343 kilometer i timmen. Bromsarna är kolfiberkeramiska och klarar att stanna bilen från 100 kilometer i timmen på 32 meter.

Elbilen dröjer – e-bränsle kan bli räddningen

Lanzador, Lamborghinis första elbil, presenteras tidigast år 2030. Tills dess satsar företaget vidare på hybridlösningar och följer noga utvecklingen av syntetiska bränslen.

Lamborghini Lanzador – märkets första elbil, väntas lanseras 2030.
Konceptbilen Lamborghini Lanzador blir märkets första elbil – men dröjer till 2030. Foto: Lamborghini

Om tekniken blir tillräckligt mogen kan det göra det möjligt att fortsätta sälja bensinbilar även efter det planerade förbudet inom EU från 2035.

För Lamborghini handlar framtiden inte bara om teknik, utan om att bevara känslan av vad det innebär att köra en supersportbil.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Lamborghini

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.