Lamborghini går sin egen väg när det gäller framtidens drivlinor.
Medan många tillverkare skyndar mot en helt elektrisk modellportfölj, väljer den italienska sportbilstillverkaren att fortsätta utveckla bilar med förbränningsmotor.
Ferrari planerar att visa upp sin första elbil i oktober, men Lamborghinis motsvarighet väntas först år 2030. Det är ett medvetet val, enligt företagets tekniske chef Rouven Mohr.
– Vi vill fortsätta med bensinmotorer så länge det är möjligt, säger han i en intervju med CarExpert.
Läs också: PROV: Lamborghini Revuelto – gröntrimmad!
Känslan viktigare än siffrorna
Vid en teknisk genomgång av den kommande modellen Temerario förklarade Mohr att bensinmotorn fortfarande spelar en avgörande roll för upplevelsen bakom ratten.
Enligt honom är det inte råa prestandasiffror som definierar märket, utan själva känslan av att köra.
– Vi strävar inte efter att vara snabbast runt en bana eller starkast på papperet. Det handlar om den känslomässiga upplevelsen, och där är motorljudet en viktig del. Vi vill vara det mest känslofyllda alternativet i vår klass, säger han.
Läs även: Välkommen Lamborghini Temerario – utan drag eller tredje rad

Läs också: Detta är bilen Audi tjänar mest pengar på
V8 med högt varvtal
Temerario ersätter modellen Huracán och är utrustad med en 4,0-liters V8 med dubbelturbo, som tillsammans med tre elmotorer ger en systemeffekt på 677 hästkrafter.

Motorn varvar upp till 10 000 varv per minut och ger bilen en acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på 2,7 sekunder.
Trots hybridteknik väger bilen mindre än sin föregångare och har en toppfart på 343 kilometer i timmen. Bromsarna är kolfiberkeramiska och klarar att stanna bilen från 100 kilometer i timmen på 32 meter.
Elbilen dröjer – e-bränsle kan bli räddningen
Lanzador, Lamborghinis första elbil, presenteras tidigast år 2030. Tills dess satsar företaget vidare på hybridlösningar och följer noga utvecklingen av syntetiska bränslen.

Om tekniken blir tillräckligt mogen kan det göra det möjligt att fortsätta sälja bensinbilar även efter det planerade förbudet inom EU från 2035.
För Lamborghini handlar framtiden inte bara om teknik, utan om att bevara känslan av vad det innebär att köra en supersportbil.