När Paris-salongen slår upp sina portar i oktober ska Lamborghini presentera sin efterträdare till Murciélago, som med all sannolikhet får namnet ”Jota”. Nu har vi fått den första bilden på Jota – men vad är det för detalj, egentligen?
Första bilden på Lamborghini Murciélagos efterträdare. Men vad är det för detalj, egentligen? Om Lamborghini följer sitt mönster från förra Paris-salongen, då fyrdörrarskonceptet Estoque premiärvisades, har vi fler detaljbilder att vänta inom kort. KLICKA FÖR STÖRRE
Årets Paris-salong ser ut att bli ett riktigt fyrverkeri av världspremiärer och en av de mest emotsedda är förstås Lamborghinis efterträdare till gamlingen Murciélago. Den nya supersportbilen får med all sannolikhet heta "Jota" – om nu inte Lamborghini lurat oss fullständigt – och nu har vi fått det första smakprovet på bilen.
Detaljbilden är fotograferad i vidvinkelperspektiv och det förvränger en hel del. En gissning är att det är en del av bakpartiet som vi ser, eller så är det – som en läsare skriver – vindruta och en torkararm som man skymtar. Men ni läsare får gärna bidra med mer av era kunskaper för skingra mystiken.
Ungefär så här tror vår illustratör på Automedia att den kommande Jota ser ut. En blandning av nuvarande Murciélago och den skarphuggna Reventón. Bilen blir dessutom en decimeter längre, vilket ska komma kupén till godo. KLICKA FÖR STÖRRE
Det som vi med säkerhet vet är att Landskronaföretaget Haldex ska leverera sin påhängskoppling för att ge Jota fyrhjulsdrift. En prestigeorder som Haldex med rätta är stolta över. Enligt de fåtaliga uppgifter som sipprat ut från Haldex ska man börja sina leveranser till Lamborghini ”under 2010”, vilket indikerar att det kanske inte dröjer allt för länge efter Paris-premiären som serieproduktionen av Jota startar. Tidigare uppgifter har pekat mot en produktionsstart under 2011 och leveranserna skulle börja under nästa höst.
Designmässigt ska nya Jota låna en del drag från den knivskarpa Reventón-modellen. Vårt folk på Automedia har skapat en illustration i sin dator som ger en första bild av hur Jota ser ut, men vi får alltså vänta tills Paris-salongen för att se hur träffsäker den informationen är.
Övriga fakta som läckt ut berättar att Jota får en direktinsprutad V12-motor som drar betydligt mindre än nuvarande maskin i Murciélago, men ändå ger något mer effekt. Med hjälp av kolfiber och andra lättviktsmaterial har vikten på bilen bantats och med aktiva aerodynamiska hjälpmedel och elektroniskt styrt chassi borgar det för att prestanda blir bättre än hos föregångaren.
Jota blir även en decimeter längre, vilket ska komma kupén till godo och bättre passa de viktiga (och välväxta) amerikanska kunderna.