Valentino Balboni hade slutat skolan när han gick förbi Lamborghinifabriken. Alla de vackra bilarna hade en enorm dragningskraft och den unge Valentino lämnade in en ansökan om jobb. En månad senare, 1968, fick han jobb som lärling i verkstaden.
Uppgifterna för Valentino Balboni var att städa golv, rengöra verktyg och på morgonen köra ut bilarna ur verkstaden. Händelsevis blev det även en liten runda runt fabriksområdet innan bilarna parkerades. Egentligen inte tillåtet, men vem kan klandra en ung man från att köra en Lamborghini när tillfälle ges?
En dag blev Valentino Balboni uppkallad till chefen, som berättade att de behövde en ny testförare. Balboni fick chansen att prova på och blev under ett år utbildad av Bob Wallace, Lamborghinis första testförare. Första bilen som Valentino Balboni fick köra som officiell testförare var en Miura, ett av de sista exemplaren som byggdes på hösten 1973. En dag som den unge Valentino aldrig ska glömma.
Den närmaste tiden skulle präglas mycket av Countach, som snabbt behövde bli klar. Modellen utvecklades av Valentino Balboni och Bob Wallace, som hittade flera barnsjukdomar. Bland annat kylningen var otillräcklig och man fick designa större luftintag. Alla problem ledde till att Bob Wallace slutade 1975.
Men Countach var och är ju förstås en väldigt speciell bil. I den här filmen förklarar Valentino Balboni magin hos Countach, hur den nästan får mänskliga drag och talar till sin förare i ett ömsesidigt utbyte. Samtidigt är det en krävande bil, Countach måste köras hela tiden.

Få bilmodeller har väl prytt lika många pojkrum som just Lamborghini Countach. Marcello Gandinis jobbade hos Bertone och hans brutalt futuristiska design väckte starka känslor. Men aerodynamiskt var Countach en katastrof med högt luftmotstånd och stora lyftkrafter i fronten. Att minska lyftkrafterna skulle kräva en radikal förändring av designen och det var inte möjligt.
Ännu värre blev det när de blivande kunderna såg den stora bakvinge som beställdes av multimiljonären Walter Wolf till en specialmodell av Countach. Att öka downforce över bakhjulen skulle skapa en pendeleffekt som fick upp fronten ännu mer, vilket var direkt livsfarligt. Countach ingenjörer fick därför göra en bakvinge som var en ren bluff, den skapade inget downforce alls utan gjorde bara luftmotståndet ännu sämre.
Kommersiellt var Countach också en katastrof för Lamborghini. Prototypen visades alldeles för tidigt och det skulle ta flera år att färdigställa Countach för serieproduktion. Lamborghinis ”flaggskepp” Miura såg plötsligt gammalmodig ut bredvid den futuristiska Countach och försäljningen störtdök då alla ville vänta på den nya modellen. Det gjorde att Lamborghinis inkomster också minskade och försatte hela företaget i en ekonomisk knipa som man fick dras med i många år.
Och inte blev det bättre av att Countach var extremt dyr att producera. Rörramen var lätt och stark, men mycket tidskrävande att bygga. Specialglas och magnesiumfälgar var exempel på dåtidens tekniska nymodigheter som imponerade men var otroligt dyra. Att tillverka Countach var ett rent hantverk, från början till slut, och krävde väldigt många timmar av erfarna yrkesmän – som ville ha bra betalt.
För att läsa mer om legendariska sportvagnen får du inte missa vår nördiga artikel ”10 sköna fakta du inte visste om Lamborghini Countach”. Bilen byggdes under inte mindre än 16 år, men bara i 2.042 exemplar. Som en följd av alla ekonomiska misstag med Countach skulle Lamborghini byta ägare tre gånger.