Hoppa till innehåll

Lancia Delta på väg i Sverige

Rubriken ska tolkas bokstavligt: detta är den nya Lancia Delta under vintertest på vägar i Norrland. Det är dock inte känt om Fiat exklusiva dottermärke är på väg att lanseras på svenska marknaden – men det är inte troligt. Lancia Delta i nya generationen, fångad under test på vintervägar i Norrland. Modellen lanseras i Europa […]

Rubriken ska tolkas bokstavligt: detta är den nya Lancia Delta under vintertest på vägar i Norrland. Det är dock inte känt om Fiat exklusiva dottermärke är på väg att lanseras på svenska marknaden – men det är inte troligt.

Lancia Delta på väg i Sverige

Lancia Delta i nya generationen, fångad under test på vintervägar i Norrland. Modellen lanseras i Europa under sommaren. Foto: Jan-Åke Wallin.

Delta är ett namn med tradition hos Lancia – och med viss koppling till Sverige. Första generationen kom 1979 och tillverkades till 1993. Det var en kompakt bil, 388 cm lång, som såldes i Sverige under namnet Saab-Lancia 600 i ett samarbete mellan Saab och Fiat på 80-talet.

Lancia Delta på väg i Sverige

Så här såg det ut på Genèvesalongen förra veckan, där Lancia Delta III begick världspremiär.

Delta-namnet blev också känt i och med att den fyrhjulsdrivna tävlingsversionen med tvåliters turbomotor vann rally-VM sex år i rad.

Lancia Delta på väg i Sverige

Första generationen av Lancia Delta, som vi också känner som Saasb-Lancia 600 från 1980-talet.

Lancia Delta valdes till Årets bil i Europa 1980.
Andra generationen kom 1993 och hade då växt till drygt fyra meters längd. Den byggdes som tre- och femdörrars halvkombi och hade motorer med effekt mellan 76 och 190 hästkrafter (Delta HF). Delta II blev ingen större framgång och modellen lades ner i slutet av 1999.

Lancia Delta på väg i Sverige

Delta Integrale var den fyrhjulsdrivna modell som gjorde Lancia världskänt när den vann rally-VM sex år i rad.

Men på Genèvesalongen som stängdes i går söndag, premiärvisades Lancia Delta III, som ska börja säljas i sommar. Den baseras delvis på Fiat Bravo och ligger med 4,5 m karosslängd lite ovanför Golfklassen. Snarast konkurrerar den med BMW:s 3-serie. Till skillnad från denna är dock Delta III en halvkombi med flexibel inredning i form av ett baksäte som både kan lutas, fällas och skjutas i längsled.

Motorprogrammet är brett, med effekter mellan 120 och 200 hästkrafter, och som transmission man kan välja manuell sexväxlad låda alternativt robotiserad kopplingsfri eller automat av konventionell typ.
Bland tillvalen finns chassi med adaptivt dämparsystem, liksom glastaklucka, handfreetelefon och högeffektstereo från Bose.
Lancias moderbolag Fiat representeras i Sverige av Olle Olsson-bolagen (Italienska Bil AB) i Uppsala, men några planer på att lansera Lancia i Sverige är inte kända.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.