Lancia fyller 100 år i år. I våras firades det med en 200 mil lång karavankörning genom Italien. Och denna vecka samlas klassiska Lancia-bilar till internationell träff i hemstaden Turin.
![]() |
|
Fulvia var en framgångsrik modell som byggdes åren 1963-73. På bilden: Fulvia Coupé, som byggdes 1965-76. Den hade en V4-motor med 80-115 hk. (Klicka för större bild).
|
Karavanen i våras pågick under en vecka, med start och mål i Turin och med Neapel som sydligaste utpost.
Nu samlas ägare och beundrare av det legendariska märket åter för att fira att det är 100 år sedan Vincenzo Lancia byggde sin första bil. Fram till den 9 september är Turin värd för ”Lancia Club Turin International Meeting”, med över 300 veteranbilar från hela världen.
Publiken kan beundra bilarna på gården till Palazzo dell´Arsenale, sätet för den italienska militärhögskolan. Där finns nästan alla historiska modeller att beskåda, men också en stor mängd specialversioner från de många berömda karossmakarna i Italien.
Förutom många Lambda, Astura, Aprilia och Aurelia kommer man också att visa några mer sällsynta fordon från märkets tidigaste historia som Alpha, Gamma, Epsilon och Kappa.
![]() |
|
Aprilia var Vincenzo Lancias sista bil innan han dog 1937. En teknisk nydanare med rekordlågt luftmotstånd (0,47), individuell hjulupphängning på alla hjul, centrumplacerade trumbromsar. V4-motorn (47/48 hk) hade hemisfäriska förbränningsrum och lättmetalltopp. En mindre serie kallad Ardennes licensbyggdes också i Frankrike. (Klicka för större bild).
|
Deltagarna har ett fulltecknat schema med tillförlitlighetsprov på Mandria-banan, besök på historiska platser i Piemonte-regionen, parader i flera städer. Programmet omfattar också ett besök hos Pininfarinas samling innan man avslutningsvis besöker Lancias monteringsband i Mirafiori-fabriken. En av punkterna är också en ”konferens” med celibriteter från motorvärlden, representanter från staden, men också viktiga entreprenörer, formgivare, karossmakare och racerförare som alla har en koppling till Lancia.
På lördag avslutas evenemanget när alla närvarande bilar rullar igenom Turin innan de formeras på ett av stadens större torg.
Det nationella bilmuseet i Turin har också öppnat en specialutställning för att presentera märkets historia och hylla dess grundare Vincenzo Lancia. Utställningen, som är öppen fram till den 26 november, omfattar bilar från museets samlingar men också från privatpersoner. Den tar oss från 1914 års Theta fram till 1988 års Delta HF Integrale som vann rally-VM två år i rad.
Frågan är om det ärofyllda märket Lancia får uppleva sin 200-årsdag också. Usla affärer gjorde att företaget köptes av Fiat 1969, och har egentligen ända sedan dess famlat omkring i jakten på en egen identitet inom Fiat-gruppen.
![]() |
|
Den eleganta Lancia Flaminia byggdes 1957-70. Fanns också som kupé, Sport (Zagato) och touring. V6-motorn på 2,5 liter/102 hk växte så småningom till 2,8 liter/125 hk. Sedan-versionen byggdes i 4039 exemplar. (Klicka för större).
|



