Enligt uppgifter från föreningens årliga rapport Drivmedelsfakta framgår att 64 procent av den fossila bensinen i Sverige år 2023 hade okänt ursprung.
Motsvarande siffra för fossil diesel är 48 procent. Hur mycket fossilt bränsle från Ryssland eller Iran som når Sverige är med andra ett frågetecken.
Rapporten visar att det finns brister i hur fossila bränslen spåras samt i vilka uppgifter som rapporteras till Energimyndigheten. Efter Rysslands invasion av Ukraina undvek myndigheten att publicera de inrapporterade uppgifterna om de fossila drivmedlens ursprung som såldes i Sverige 2022.
Det troliga skälet enligt Gröna Mobilisters artikel är ”bristfällig redovisning”, från ett antal drivmedelsaktörer i Sverige.

I år ska Energimyndigheten ha förbättrad denna granskning av företagens rapportering – vilket ska ha gett resultat.
Nu har rapporterna ersatts av ett interaktivt verktyg som kan granskas av den intresserade, med större noggrannhet än tidigare.
Krav på redovisning av ursprungsland
Sedan den 1 oktober är det tvingande för drivmedelsleverantörer att redovisa ursprungsland till drivmedlen de sålde 2023.
De stora aktörerna – Circle K, OKQ8, Preem, St1 och Qstar – har samtliga levererat, men uppgifter från OKQ8 och Circle K visar sig vara bristfälliga. Detta då de importerar färdig bensin och diesel. Med andra ord är det svårare att redovisa det fossila ursprunget.
Nämnda aktörer uppger att ”de har fått besked från sina leverantörer att rysk olja inte används i den bensin och diesel de köper in”, enligt artikeln.
Då det saknas system för spårning av de fossila drivmedlens källa finns det ändå utrymme för misstanke, menar Gröna Mobilister. Problemet förstärks då informationen som skickas ut till konsumenterna blir vilseledande.
Gröna Mobilister öppnar upp frågan och uppmanar till fortsatt läsning här.
Vad är dina kommentar till det hela? Vet du vad du tankar din bil med och är du trygg med den informationen?
Läs även: