De svenska synkraven har fått kritik för att vara onödigt hårda när det gäller synfältsbortfall.
– Det har visat sig att Sverige har strängare synkrav än andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson, utredare vid Transportstyrelsen.
De föreslagna synfältskraven innebär att en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras – både för lägre och högre behörigheter. Gränsvärdet ändras till en liknande nivå som i Norge och Storbritannien, länder som också har höga krav på trafiksäkerhet.
– Förslaget innebär att fler personer kommer att klara synfältskraven, fortsätter Åsa Ericson.
Uppskattningsvis förlorar 1 000 svenskar per år sitt körkort i dag på grund av synfältsbortfall.
Endast synundersökning hos läkare eller optiker
Transportstyrelsen föreslår också att alla synundersökningar för körkort ska göras av optiker eller läkare. Orsaken är att Transportstyrelsen inte har befogenhet att kontrollera om kvaliteten på körskolornas synundersökningar.
För att avlasta ögonsjukvården kommer alla intyg som Transportstyrelsen efterfrågar att kunna utföras av en optiker.
Förslagen har skickats ut på remiss. Målet är att de nya reglerna ska börja gälla hösten 2024.