Hoppa till innehåll

Le Mans kväll: Peugeot leder stort!

Lördagskvällen har övergått i tidig söndag och Peugeot leder årets Le Mans stort – fyra bilar i topp fem! Men Audis gamla vinnargäng McNish/Kristensen/Capello är fortfarande farliga med en andraplats. Natten blir lång, vem har de kallaste nerverna och bästa bilen? Under LMP1-klassen är det många privatteam som kämpar mot en plats i solskenet. Förartrion […]

Lördagskvällen har övergått i tidig söndag och Peugeot leder årets Le Mans stort – fyra bilar i topp fem! Men Audis gamla vinnargäng McNish/Kristensen/Capello är fortfarande farliga med en andraplats. Natten blir lång, vem har de kallaste nerverna och bästa bilen?

Le Mans kväll: Peugeot leder stort!

Under LMP1-klassen är det många privatteam som kämpar mot en plats i solskenet. Förartrion Patrick Pilet/Patrick Long/Raymond Narac, kör Porsche 911 GT3-RSR. World Copyright: Jeff Bloxham/LAT Photographic.

Natten har övergått i tidig söndag och vi är många som suttit framför Eurosport och bitit naglarna blodiga – årets race är ett av de bästa någonsin! För tredje gången utmanar Peugeot den tyska Audi-dominansen på Le Mans och kanske blir det ”tredje gången gillt” för fransmännen. Men räkna inte ut Audi, riktigt ännu…

Ledarbilen Peugeot 908 med startnummer 9 körs av trion Brabham/Gene/Wurz och leder med ett varv (tre minuter) över tvåan Audi R15 med startnummer 1, rattad av gamla dreamteam Kristensen/McNish/Capello. Bara en minut efter kommer andra Peugeot-bilen med startnummer 8 (Bourdais/Montagny/Sarrazin), samt Peugeot nummer 17, Jboullion/Pagenaud/Treluyer (två varv efter ledarbilen). Astons Martins bästa bil, nummer 007, ligger på femte plats tre varv efter ledarbilen.

Le Mans kväll: Peugeot leder stort!

Första året för Lola-Aston Martin, och man lyckas riktigt bra! Räkna med att Astons team kommer att klättra ytterligare under natten. World Copyright: Jeff Bloxham/LAT Photographic

Audis fabriksteam har varit olycksdrabbat och bil nummer 3 kraschade redan på racets tredje varv. Alexandre Premat fanns bakom ratten och han hade just passerat en av Aston Martins bilar när han tappade kontrollen och gick av vid Indianapolis. Premat kom dock upp på banan igen och kunde halta tillbaka till depån för att få bilen reparerad, vilket kostade flera varv. Problemen var dock inte över med det, utan Audi R15 TDI med nummer 3 förlorade flera tiotals varv på reparationer under natten.

Le Mans kväll: Peugeot leder stort!

Räkna inte ut Audi ännu, även om det ser mörkt ut med två av tre fabriksbilar utslagna ur racet – samtidigt som alla Peugeot är på banan! World Copyright: Jeff Bloxham/LAT Photographic

Audis bil nummer 2 låg med i toppstriden länge men kraschade klockan 21.30 med Lucas Luhr bakom ratten och gick av våldsamt. Han lyckades köra ut bilen ur däcktravarna och skulle begett sig ut på banan igen, men hejdades av funktionärerna som ansåg att bilen var uträknad. Någon förklaring till avåkningen finns inte och Audi hävdar att det inte finns någon teknisk orsak. Lucas Luhr kan inte heller förklara varför bilen plötsligt bröt ut bakänden och gick av. Punktering, kanske?

Därmed finns det bara en ”fabriksbil” kvar hos Audi som kan kämpa emot alla de tre Peugeot-bilarna. De privata fjolårsbilarna R10 TDI hävdar sig dock väl och ligger på position sex och sju i tabellen, fem respektive sex varv efter ledarbilen.

Le Mans kväll: Peugeot leder stort!

Starten har gått, 15.00 på lördag eftermiddag. Audi står på första startled, tillsammans med Peugeot, och många undrade vad som skulle hända. Några svar har vi inte, men det ser onekligen lite dystert ut för Audi. Ska man förlora – för första gången på mycket länge?

Enda svenska föraren i årets Le Mans race är Niclas Jönsson och han kör en Ferrari F430 i GT2-klassen. Hittills har det gått relativt bra och ”Nic Jonsson” ligger på sjätte plats i GT2-klassen, tre varv efter ledarbilen och teamkamraterna i bil nummer 82.

Danska Essex-teamet går mycket bra i LMP2-klassen med sin Porsche RS Spyder och leder, nio varv efter ledaren och ett knappt varv före tuffaste konkurrenten.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.