Lewis Hamilton har erövrat Formel 1 – nu siktar han på modevärlden. Lululemon gör sin största satsning i idrottsvärlden hittills och väljer Hamilton för att stärka sin globala närvaro inom elitträning.
Samarbetet markerar också ett större skifte där märket utmanar etablerade sportgiganter som Nike och Adidas på den internationella marknaden.
Nyheten släpptes genom ett Instagram-inlägg där den sjufaldige världsmästaren syntes under ett tidigt morgonpass i gymmet, klädd i en turkos långärmad tröja och svarta träningstights.
För Lululemon markerar detta deras största samarbete med en idrottare hittills. Varumärket, som började inom yoga- och gymkläder, har snabbt expanderat och utmanar nu Nike och Adidas inom sportmode.
Läs även: Mercedes nya teamkit – blir adidasriddare inför 2025
”Jag trodde Lululemon bara var för kvinnor”
I en intervju med GQ erkände Hamilton att han länge trott att Lululemon endast gjorde kläder för kvinnor.
– Kvinnor jag känner har alltid pratat om Lululemon, men jag tänkte bara: ”Jag kan ju inte bära leggings”, säger Hamilton och skrattar.
Men när han fick testa märket blev han direkt imponerad av kvaliteten.
– När jag designar kläder själv är materialet otroligt viktigt. Jag har svårt att bära vissa märken eftersom tyget kliar. Men det här var något helt annat, tillägger han.
Hamilton blir inte bara ansiktet utåt – han kommer också att arbeta direkt med Lululemons forsknings-, innovations- och designteam för att utveckla framtida produkter. Dessutom ska hans välgörenhetsorganisation Mission 44 samarbeta med företagets Centre for Social Impact.
Lululemon lanserade samarbetet med en kampanjvideo där Hamilton visar upp träningskläderna – se den här:
View this post on Instagram
Hamilton en del av Lululemons expansion
Samarbetet med Hamilton är en del av en större satsning där Lululemon breddar sin målgrupp och tar sig in i fler idrotter.
Märket har tidigare knutits till profiler som golfaren Max Homa, tennisspelaren Frances Tiafoe, NFL-stjärnan DK Metcalf och NHL-profilen Connor Bedard. Nu kliver de in på motorsportens största scen.
Steve Martin, grundare av agenturen MSQ Sport + Entertainment, menar att sportmode håller på att förändras och att fler specialiserade märken som Lululemon, On och Hoka nu tar plats bredvid de traditionella giganterna.
Lululemon har även expanderat till OS och lagsport. De är officiell klädpartner för Kanadas OS-lag och har nyligen börjat tillverka NHL-lagkläder, vilket visar att varumärket har större ambitioner än bara gym- och yogakläder.
Hamilton kommer att fronta deras kampanj ”No Holding Back”, som fokuserar på elitträning och högpresterande sportkläder.
Hamiltons hektiska år – från F1 till mode och film
Hamiltons samarbete med Lululemon är bara en del av vad som ser ut att bli ett av hans mest händelserika år hittills.
Förutom sitt nya sponsorskap lämnar han Mercedes efter säsongen för att ansluta till Ferrari 2025. Han är även producent och medverkar i den kommande Brad Pitt-filmen ”F1”, som har premiär i sommar. Som om det inte vore nog är han dessutom en av värdarna för 2025 års Met Gala, tillsammans med Pharrell Williams, A$AP Rocky och Colman Domingo.
Kan Hamilton bli nästa stora modeikon?
Med tidigare modeprojekt, som samarbetet med Diors Kim Jones, har Hamilton redan satt sin prägel i branschen. Men han är ödmjuk inför att ta nästa steg.
Hamilton ser sin modekarriär som en långsiktig satsning och vill bygga upp erfarenhet innan han tar större roller.
– Jag ser det här som en lärlingsperiod. Jag hoppas att jag en dag når en punkt där jag kan säga: Nu är jag redo att leda på riktigt.
Blir Hamilton sportmodets nya superstjärna? Kommentera!