När bilmärket Lexus lanserades av Toyota för drygt 30 år sedan var komfort i fokus och LS var den första modellen. Även om modellprogrammet vuxit rejält sedan dess är LS fortfarande den mest komfortinriktade Lexus-modellen. LS är en direkt konkurrent till Mercedes S-klass, Audi A8 och BMW 7-serien.
Femte generationen LS introducerades 2018 och har nu gjorts om och finputsats på lång rad punkter för att ge ökad komfort. Utvecklingsteamet analyserade alla detaljer som påverkar bilens köregenskaper, åkkomfort och ljudnivå innan de började sitt förändringsarbete.

Lexus LS har fått en ny hjulupphängning som kombinerad med stötdömpare som kan justeras i 650 nivåer. Lexus har även tagit fram mjukare run flat-däck.
För att ytterligare minska stötar och vibrationer har nya LS försetts med vätskefyllda motorfästen och bakvagnsbussningar. Grövre krängningshämmare både fram och bak ger bättre rollegenskaper vid kurvtagning.

Även sätena spelar en kritisk roll i hur bilens passagerare upplever komforten. Lexus har utvecklat stoppning i sätena som bättre fördelar trycket från kroppen och material som ska vara sköna vid olika temperaturer. Till och med sömmarna i klädseln har gjorts om för att bättre absorbera vibrationer och ge en ännu mjukare känsla.



