Idag presenterade Hyundai sin senaste elbil – Inster. En bil som ska fylla luckan mellan små citybilar och kompakta SUV:ar, men som också kan ses som en modern tolkning av en praktisk, prisvärd och smart andrabil.
Designen är lekfull men samtidigt självsäker, med pixelgrafiska detaljer i lyktor och stötfångare, en robust SUV-profil och kompakta dimensioner på 3,8 meter i längd och 1,6 meter i bredd.
– Med nya Inster visar vi återigen att Hyundai är hela Sveriges bil, säger Jaehong Kim, vd för Hyundai Motor Sweden.

Lång räckvidd och snabb laddning
Inster finns i två versioner:
42 kWh-batteri – 97 hk
49 kWh-batteri – 115 hk
Med det större batteriet kan du köra upp till 37 mil (WLTP) på en laddning. Och när det väl är dags att ladda går det snabbt – från 10 till 80 % på bara 30 minuter med en 120 kW snabbladdare.
För den som laddar hemma finns en 11 kW ombordladdare, vilket innebär att du kan vakna upp till en fulladdad bil varje morgon.
Smidig och praktisk – mer utrymme än du tror
Inster må vara liten, men Hyundai har utnyttjat varje centimeter. Baksätena kan skjutas fram och tillbaka för att ge ett lastutrymme på 238–351 liter, och med fällda säten får du hela 1 059 liter att jobba med.
Har du långa prylar? Inga problem! Med framsätet nedfällt får du in föremål på upp till 2,2 meter.

Priset – och en extra tuff version på väg
Hyundai Inster lanseras i flera versioner, där den billigaste hamnar under 300 000 kronor:
Inster Pure (42 kWh) – 299 900 kr
Inster Essential (42 kWh) – 319 900 kr
Inster Essential (49 kWh) – 329 900 kr
Inster Advanced (49 kWh) – 349 900 kr
Inster Cross (49 kWh) – 364 900 kr
Snart får vi också se Inster Cross, en tuffare version med takräcke och robusta detaljer, perfekt för den som vill ha en lite mer äventyrlig look. Den kan beställas redan nu och dyker upp på svenska vägar senare i vår.
När kan du se den?
Hyundai Inster finns för provkörning hos återförsäljare redan nu, och den som vill se Inster Cross kan göra det på eCarExpo i Stockholm den 4–6 april.