2024 beslutade regeringspartierna tillsammans med SD att drastiskt minska reduktionsplikten, vilket sänkte drivmedelspriserna markant. Sänkt världsmarknadspris på olja har ytterligare fått priserna på bensin och diesel att sjunka.
Det har lett till ökade utsläpp av koldioxid och gjort det svårare för Sverige att nå sina klimatmål. Därför har Tidö-partierna enats om att höja reduktionsplikten i sommar. De har dock beslutat att kompensera konsumenterna för höjningen genom att sänka skatten på drivmedel.
2–3 kr/l dyrare efter valet
Miljöpartiet menar att det även krävs ytterligare skärpning av reduktionsplikten och höjda priser för att få ner utsläppen.
– Om man tittar på den höjning av reduktionsplikten som vi tycker att man ska göra nu på kort sikt, då handlar det om två-tre kronor ungefär när vi gör våra beräkningar, säger Miljöpartiets språkrör Amanda Lind i SVT:s 30 minuter.
Hon uppger att även övriga rödgröna partier vill höga reduktionsplikten.
– Alla partier på oppositionssidan har lagt fram förslag om att höja reduktionsplikten ganska rejält för att få ner utsläppen, säger Amanda Lindh i intervjun.
Läs även: Bensin rekordbilligt – då kommer jättehöjningen
Stor prisökning 2027 inom EU
Samtliga riksdagspartier har röstat ja till nya utsläppsrätter som ger en kraftig höjning av priserna för bensin och diesel med flera kronor år 2027 och årliga höjningar därefter.
2027 inför EU ett nytt system för handel med utsläppsrätter. Det innebär att det blir dyrare att släppa ut koldioxid. För varje år minskas antalet utsläppsrätter, vilket gör att de blir dyrare.
Under intervjun i SVT-programmet 30 minuter frågade programledaren hur mycket högre priset blir 2027.
– Det är svårt att säga men vi måste få ner klimatutsläppen. Principen att det fossila blir dyrare, det vill säga att utsläpparen betalar. Jag tycker att man kan vända på det och titta på hur billigt det blir om man ställer om till en elbil, svarade Amanda Lindh under intervjun.