
När Lotus köptes av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group förra året fick den lilla sportbilstillverkaren inte bara stabilare finanser, Lotus får också tillgång till Geelys modulplattformar, bland annat Volvos. Den Lotus-suv det har ryktats om under lång tid kan därmed bli verklighet.
Mest sannolikt är att den hamnar på Volvos SPA-plattform, den som XC60 och XC90 bygger på, vilket Lotus-chefen Jean-Marc Gales bekräftar. Utöver plattformarna kan Lotus också utnyttja Volvos hybriddrivlinor och interiörsystem. Gales betonar att suven ska värna Lotus grundläggande kännemärken som körbarhet och lättviktskonstruktioner.

Gales säger till Autocar att suven kommer att ha en hybriddrivlina, mest sannolikt från Volvo eller Polestar. Laddhybriden Polestar 1 är byggd på Volvos SPA-plattform och erbjuder 600 hästkrafter. Räkna med en prestandasuv med sikte på Maserati Levante och Porsche Cayenne. Nya Lamborghini Urus är också ett potentiellt mål.
Det slutgiltiga designbeslutet kommer att tas den närmsta tiden, men förra årets läckta patentritningar kan hinta vad Lotus planerar. Tyvärr kan vi inte vänta oss suven inom de närmsta fyra år. Först på tur står två nya sportbilar, varav den ena ska ersätta Elise och den andra sannolikt kommer att ersätta Exige.

