Lotus Exige 270E Tri-Fuel kanske inte tänder på precis allt, men åtminstone nästan. Bilen kan tankas med bensin såväl som etanol och metanol. Lotus Exige Tri-Fuel är därmed en underhållande miljöbil med 273 hk!
Med en vikt på under 1000 kg och en effekt på 273 hk sprintar Lotus Exige 270E Tri-Fuel iväg från 0 till 100 på cirka 3.9 sekunder.
Kombinationen miljötänkande och Lotus låter kanske främmande men faktum är att Lotus satsar på att utveckla miljöfrämjande teknik. Nyligen startade företaget en ny avdelning som skall arbeta med att utveckla hybrid- samt elfordon, och på den 78:e upplagan av Genévesalongen ställer de ut Lotus Exige 270E Tri-Fuel som går att köra på alternativa bränslen.
Exige 270E Tri-Fuel är en vidareutveckling på Exige 265E som visades under 2006 och som kunde tankas med E85. Den nya 270E Tri-Fuel har utvecklats på så sätt att den nu även går att tanka med metanol. Ifall detta bränsle är av typen syntetisk metanol ger det ett nettoutsläpp av koldioxid på noll CO2/km.
Förutom den miljömässiga vinsten är Exige 270E Tri-Fuel den starkaste Exige-modellen hittills. Siffrorna 270 i modellnamnet står för antalet amerikanska hästkrafter vilket översatt till europeiska hästkrafter blir 273 till antalet. Det är 53 hk fler än i kompressormatade Exige S.
Motorn i Tri-Fuel är samma 2ZZ-GE VVTL-motor på 1,8 liter som sitter i just Exige S. I Tri-Fuelmodellen har kompressorn och intercoolen förbättrats för ett ge en högre effekt. Effektsifforna är nu alltså 273 hk samt 260 Nm vid 5.500 r/min. Toppfarten uppges till 255 km/h och accelerationen från stillastående till hundra km/h går på cirka 3,9 sekunder.
Tomvikten för Tri-Fuel stannar på under 1000 kg. Den låga vikten är inte bara miljövänligt och energibesparande, det är också goda förutsättningar för att modellen skall bli en perfekt Trackday-bil.
Med Exige 270E Tri-Fuel visar Lotus upp ett recept på hur en riktig (miljö)bil ska vara byggd – lätt, okomplicerad och kul att köra.

.
