I vintras skrev vi om paret Koenigseggs nya vingård i Skåne. I april planterades vinstockarna och nu har de bärgat den första skörden, rapporterar Helsingborgs Dagblad.
– Det här känns historiskt. Att vi på så kort tid få i gång vineriet är nästan ett mirakel, då vi satte spaden i marken i slutet av april, säger Halldora von Koenigsegg till HD.
Vingården ligger i Barkåkra i Ängelholm, mycket nära Koenigseggs högkvarter och huvudfabrik.

Läs även: Koenigseggs nya storsatsning i Skåne – ”projekt över lång tid”
Vineriet i gång sedan en vecka
När HD är på besök har mörklila Regentdruvor skördats. Halldora von Koenigsegg häller dem försiktigt in i en maskin som stjälkar av druvorna. Sedan är det dags för jäsning.
Byggnaden har bara varit i bruk i en vecka och personalstyrkan är under upplärning. Fokus är inte på volym utan att få till rätt kvalitet.
– Det är ett entusiastprojekt som kräver mycket kärlek, passion och dedikation, lite som när vi började med Koenigsegg för många år sen, säger Halldora von Koenigsegg till HD.
Ambitionen är att producera flera sorters vin, inklusive mousserande och orange vin.
Produktionsmetoden kallas Nordic Progressive och de provar nya druvsorter som är anpassade för det nordiska klimatet, så kallade Piwi-sorter. Flera av dem har aldrig tidigare odlats på svensk mark.
Den som styr projektet är vinmakaren Mia Fischer. Hon har över tjugo års erfarenhet inom vinbranschen.
– Vi försöker ta det här ett steg längre än många andra svenska vinerier som oftast använder mer traditionella druvsorter. Vi har också Regent, Rondo och Solaris, men vi försöker testa nytt, och det ser extremt lovande ut, säger Mia Fischer till HD.
Läs även: Koenigsegg dubblar försäljningen – spränger miljardvallen
Hemligt varumärke och publik provsmakning
Nästa steg för Koenigseggs vineri är att färdigställa den publika delen av gården som ligger vid badplatsen Skepparkroken. Till våren öppnar de upp med provsmakningar, rundturer och temakvällar.
Vad parets Koenigseggs vinmärke ska heta är ännu en väl förborgad hemlighet.
– Vinet kommer inte att heta Koeningsegg, men såklart kommer det att finnas en koppling mellan vinerna och oss. Satsningen är en del i vår företagsgrupp och det är självklart att varumärket är starkt, men hur det ska komma att kopplas till vinsatsningen får vi återkomma till längre fram, säger hon till Bjärenu.