Hoppa till innehåll

Mager utdelning för snabb Rydell

Rickard Rydell fick det regn han önskat sig till WTCC-loppen i Japan. Men ett misstag i första loppet blev mycket kostsamt för SEAT-föraren. Regnet kom lagom till det första racet när WTCC körde på Okayama i Japan. Det var precis så Rickard Rydell ville ha det, för förra året segrade han i liknande förhållanden. Tyvärr […]

Rickard Rydell fick det regn han önskat sig till WTCC-loppen i Japan. Men ett misstag i första loppet blev mycket kostsamt för SEAT-föraren.

Regnet kom lagom till det första racet när WTCC körde på Okayama i Japan. Det var precis så Rickard Rydell ville ha det, för förra året segrade han i liknande förhållanden. Tyvärr skulle det inte gå SEAT-förarens väg den här gången då ett misstag på första varvet kostade alla segerchanser.
– Jag hade för bråttom att köra om BMW-bilarna framför och gjorde en felbedömning när jag försökte passera Jörg Müller. Hjulupphängningen vänster bak gick sönder i sammanstötningen men jag kunde ta mig tillbaka till depån och få bilen lagad. När jag kom ut igen var jag klart snabbast på banan fast då var tävlingen redan förstörd, säger Rickard Rydell besviket och fortsätter:
– Enda chansen till seger var att ta ledningen omgående. Annars fanns risken att jag var tvungen att släppa förbi teamkompisar som är bättre placerade i mästerskapet.

Med Rydell borta från tätstriden kunde Andy Priaulx och Jörg Müller ta en dubbelseger för BMW. Det andra loppet fick en händelserik start men återigen var det BMW i topp, den här gången Augusto Farfus före Priaulx. Rydell gjorde en stark uppkörning men fick nöja sig med en poäng sedan han korsat mållinjen som åtta.

Mager utdelning för snabb Rydell

Mager utdelning för Rydell i Japan.

– Från 25:e startruta kunde jag ta mig upp till sjätte plats innan jag fick släppa ner till åttonde för att låta Gabriele Tarquini ta två poäng i mästerskapet. Det var en lång resa till Japan för en poäng. Nu ser jag fram emot min favoritbana i Macau där jag vill göra en bra avslutning.
I förarmästerskapet kunde Yvan Muller och Augusto Farfus ta på Gabriele Tarquini som fortfarande leder, nu bara två poäng före Muller. Rickard Rydell tappade från femte till sjunde plats i sammandraget. BMW tog maxpoäng i märkesmästerskapet och minskade SEAT:s ledning till tre poäng.
Den avgörande finalen körs i Macau om tre veckor.

Resultat WTCC Okayama, Japan, 1 november 2009 Tävling 1
1) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, 16 varv
2) Jörg Müller, Tyskland, BMW 320si, + 0,484 sekunder
3) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Cruze, + 2,552
4) Yvan Muller, Frankrike, SEAT Leon TDI, + 12,066
5) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT Leon TDI, + 15,757
6) Jordi Gené, Spanien, SEAT Leon TDI, + 17,131
7) Tiago Monteiro, Portugal SEAT Leon TDI, + 18,693
8) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 25,403

25) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon TDI, – 2 varv

Tävling 2
1) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, 14 varv
2) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 0,761 sekunder
3) Yvan Muller, Frankrike, SEAT Leon TDI, + 3,298
4) Alain Menu, Schweiz, Chevrolet Cruze, + 5,878
5) Nicola Larini, Italien, Chevrolet Cruze, + 13,725
6) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Cruze, + 17,538
7) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT Leon TDI, + 24,104
8) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon TDI, + 26,212

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.