Vi träffar Mattias Ekström i Audis showroom i centrala Stockholm. Han bor i Tyskland men är förbi Stockholm för att spela in en video där han ska köra runt i sin extrema Dakar-bil i centrala Stockholm.
Tanken är att göra en film för sociala medier som knyter an till att han och kartläsaren Emil Bergkvist är svenskar och dessutom att få fler svenskar intresserade av Dakar-rallyt som körs efter nyår i Saudiarabien.

Läs vårt reportage från Dakar-rallyt med Mattias Ekström och Emil Bergkvist.
Audi Sport är inne på det sista året av tre i deras satsning på Dakar. Det är nu eller aldrig som gäller för de tre bilarna som Audi ställer upp med.
– Ingen på Audi Sport kommer att jubla över en pallplacering. Det är bara en förstaplats som gäller i år, säger Mattias Ekström.
Det första året var bara ett läroår. Bilen var ändå för tung och teamet oerfaret. Men de lärde sig mycket.
– Jag har lärt mig köra snabbare. Jag vet var gränserna går och Emil har lärt mig en hel del om att köra på grus.
Underlaget består till stor del av grus eller sten. Förra året drabbades teamet en hel del av punkteringar. Det ska förhoppningsvis vara ett mindre problem i år när alla kör på nya däck som ska vara tåligare. Men hur man kör påverkar också risken för punktering och andra skador.
– Det går inte att göra för fullt, då kör man sönder grejorna. Vi har med oss två reservhjul, om man gör slut på båda under en dag då vi kör omkring 50 mil i terrängen är man chanslös att vinna totalen.
– De nya däcken är hårdare, så det kommer bli stötigare att köra. Det är framför allt nacken som tar stryk under de långa dagsetapperna.

Inför Dakar 2024 har Audi Sport försett sina tre bilar med nya stötdämpare. Aerodynamiken är också förändrad så att vindrutan inte ska bli skitig när man kör i lera.
Audi har ställt upp i en tävling i Spanien för att testa den nya setupen.
– Vi är inte helt klara med inställningarna. Vi ska till Marocko och testa, det är sista chansen att få det rätt.
– Alla vi tre Audi-förare kör med olika inställningar. En del vill ha en högre fjädring. Då går det långsammare, men bekvämare och risken för skador på bilen är mindre. Andra vill ha lägre tyngdpunkt så att det går att köra snabbare i kurvorna.
Bilarna är dock begränsade till 170 km/h av säkerhetsskäl.
– Det är kul när lokalbefolkningen rejsar med oss i sina bilar längs med vissa sträckor. De kan ju köra fortare än vi kan.
Som fabriksförare hos Audi har Mattias Ekström fått köra den legendariska grupp B-bilen Audi S1 Sport Quattro från 1980-talet.
– Ärligt talat är gamla bilar skit. De har en massa turbolagg, dålig väghållning, krånglig växellåda och så vidare. När Stig Blomqvist körde min rallycrossbil tyckte han att den vara rena drömmen. Så mycket mer lättkörd och effektiv.
Kolla in mer vad Mattias Ekström har att säga i videointervjun nedan.