Lando Norris var på väg mot en av sina bästa kvalinsatser – tills det tog slut i barriären. Nu förklarar McLaren vad som egentligen hände.
– Det är vårt ansvar som team, säger stallchefen Andrea Stella till media på plats efter kvalet, inklusive auto motor & sport.
Norris kraschade tidigt i Q3 i Saudiarabien, efter att ha varit snabbast i flera träningspass och imponerat genom hela kvalet. Själv tog han på sig skulden direkt:
– Jag försökte pressa lite extra för att ta de där sista hundradelarna. Men bilen svarade inte som jag förväntade mig, sa Norris efteråt.
Men McLaren ser inte Norris som ensam ansvarig – utan pekar på ett större problem.
Läs också: Norris kraschade – Verstappen snodde pole på målsnöret

”Bilen blir oförutsägbar på gränsen”
Andrea Stella menar att bilen visserligen blivit snabbare i år – men samtidigt svårare att förstå när förarna pressar den till det yttersta.
– När Lando försöker ta ut de sista millisekunderna så reagerar inte bilen som han väntar sig. Det överraskade honom i dag, säger Stella.
– Vi har förbättrat bilen rent fartmässigt, men vi har tappat en del förutsägbarhet. Det är vårt ansvar att ge honom en bil han kan lita på, även när han går till max.
Enligt Stella rör det sig om ett specifikt beteende i bilen:
– Det finns mycket grepp – tills det plötsligt inte finns något alls. Övergången är väldigt abrupt, och bilen ger inte tillräcklig feedback innan det händer.
”Vi måste förbättra det här – snabbt”
Stella understryker att det inte handlar om ett förarfel i egentlig mening:
– Det här är inget ovanligt misstag. Det är snarare ett exempel på hur svårt det är att köra en bil som inte alltid beter sig konsekvent. Det blir som att gissa hur bilen ska reagera.
Han säger också att McLaren redan arbetar på att lösa problemet:
– Vi måste förbättra bilens beteende på gränsen. Inte bara för Lando, utan också inför designen av nästa års bil. Det handlar både om nu och framtiden.
Fokus direkt på söndagens race
Norris var tydligt besviken efter kvalet – men teamet vände snabbt fokus.
– Fem minuter efter kraschen var han tillbaka i garaget, redo att diskutera raceplanen. Det säger en del om hans professionalism, säger Stella.
McLaren hoppas nu kunna utnyttja den starka racefarten man visade under fredagen – och Norris är inställd på revansch.
– Vi har en bra bil. Det blir inte lätt att köra om här, men jag ska göra mitt bästa för att ta igen det.
– Vi vill att det här blir en vändpunkt. Det här teamet, med Lando i spetsen, är redo att slå tillbaka, säger Stella.
Startordning – Saudiarabiens GP 2025
| Pos | Förare | Team | Tid |
|---|---|---|---|
| 1 | Max Verstappen | Red Bull | 1:27.294 |
| 2 | Oscar Piastri | McLaren | 1:27.304 |
| 3 | George Russell | Mercedes | 1:27.407 |
| 4 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:27.670 |
| 5 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:27.866 |
| 6 | Carlos Sainz | Williams | 1:28.164 |
| 7 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:28.201 |
| 8 | Yuki Tsunoda | Red Bull | 1:28.204 |
| 9 | Pierre Gasly | Alpine | 1:28.367 |
| 10 | Lando Norris | McLaren | – |
| 11 | Alexander Albon | Williams | 1:28.109 |
| 12 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:28.191 |
| 13 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:28.303 |
| 14 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:28.418 |
| 15 | Oliver Bearman | Haas | 1:28.648 |
| 16 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:28.645 |
| 17 | Jack Doohan | Alpine | 1:28.739 |
| 18 | Nico Hülkenberg | Sauber | 1:28.782 |
| 19 | Esteban Ocon | Haas | 1:29.092 |
| 20 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 1:29.462 |