McLaren har i åratal vägrat bygga annat än tvåsitsiga superbilar. Nu bekräftar vd Nick Collins att en bil med fler än två säten är på väg och en stor lansering väntas före årets slut.
Lamborghini har Urus, Aston Martin har DBX och Ferrari har Purosangue. McLaren har hittills sagt nej, men marknaden förändras snabbt och även Woking-tillverkaren måste bredda sitt modellprogram.
I en intervju med Car Magazine berättar Collins att företaget har en detaljerad plan som sträcker sig till 2030. Där ingår en modell med fler än två säten.
– Ni kommer definitivt se något med fler än två säten, säger Collins.

Läs också: Unik McLaren-samling till salu – hyllar legendens arv
Vad kan McLaren bygga?
Exakt vad som är på gång vill företaget inte säga. Det kan bli en fyrsitsig GT-coupé eller shooting brake, liknande Ferrari FF. En suv är också en möjlighet.
Fyrhjulsdrift kan bli aktuellt för första gången, möjligen med teknik från samarbetspartnern Nio. I våras köptes McLaren av Abu Dhabis CYVN Holdings. Ägargruppen har också andelar i kinesiska Nio och brittiska Gordon Murray Technologies.
Det ger McLaren tillgång till både batteriteknik och avancerad lättviktskonstruktion, något som kan bli avgörande för framtida modeller.
För svenska kunder, där McLaren hittills sålts i mycket små volymer, kan en fyrsitsig modell eller suv öppna för fler köpare som vill kombinera prestanda med vardagsnytta.
Vilken modell det handlar om avslöjas senare i år. McLaren måste hitta nya vägar för att bli lönsamma igen efter stora förluster, och en fyrsitsig bil kan bli nyckeln.