Hoppa till innehåll

McLaren tillbaka till Le Mans – bygger ny superbil för 2027

Klassiska märket återvänder till långlopp med en helt ny LMDh-hyperbil och en tungviktare som teamchef.

McLaren gör comeback i Le Mans 24-timmars – exakt 30 år efter sin sensationella seger 1995.

Den nya bilen byggs enligt LMDh-reglementet och utvecklas tillsammans med United Autosports, där McLarens vd Zak Brown är delägare.

Den nya hyperbilen kommer drivas av en V6 twin-turbo, framtagen i samarbete med McLaren Automotive och chassitillverkaren Dallara.

Första titten på nya bilen

Sidovy av McLarens hyperbil för Le Mans 2027 med nummer 59 på sidan.
Profilbild på McLarens hyperbil som ska debutera i Le Mans 2027. Nummer 59 hyllar originalsegern från 1995.

Under årets Le Mans-helg fick publiken en exklusiv förhandsvisning av bilen som ska tävla från säsongen 2027 i WEC:s toppklass.

– Det här markerar ett nytt kapitel för McLaren, säger Zak Brown.

– Vi har vunnit Le Mans förut – nu vill vi göra det igen.

Barclay blir teamchef

Till rollen som teamchef har McLaren rekryterat James Barclay, som lämnar Jaguar TCS Racing i Formel E efter säsongen.

Barclay har lett Jaguars elbilssatsning till flera segrar och VM-titlar, och ansluter till McLaren i september.

– McLaren står för allt jag älskar med racing, säger Barclay.

Vi ska bygga ett lag som vinner.

Satsningen ersätter Formel E

McLaren lägger samtidigt ner sitt Formel E-program efter 2025 – och för över resurser till långlopp.

Teamet ligger just nu fyra i mästerskapet med Taylor Barnard på fjärde plats i förarmästerskapet.

Le Mans lockar allt fler tillverkare

Överblick av McLarens LMDh-hyperbil för Le Mans 2027 med svart-orange kamouflagedesign.
Aerodynamiken är avgörande – McLaren visar upp sin testbil med aggressiv design i orange och svart.

Le Mans har blivit hetare de senaste åren, mycket tack vare nya regler och lägre kostnader jämfört med Formel 1.

Ferrari vann årets upplaga med F1-vinnaren Robert Kubica – och Cadillac tog pole position.

En annan orsak är F1:s budgettak. Flera tillverkare använder nu WEC för att behålla personal och fortsätta utveckla teknik på högsta nivå.

En historisk återkomst

Baktill på McLarens LMDh-prototyp med vinge, diffusor och klassisk 1995-markering.
Bakpartiet domineras av en massiv diffusor och bred LED-belysning – redo för nattkörning i Le Mans.

McLaren vann Le Mans 1995 med F1 GTR – det legendariska ekipaget med Yannick Dalmas, Masanori Sekiya och JJ Lehto.

Man är dessutom det enda teamet som vunnit Monacos GP, Indy 500 och Le Mans.

Vad tycker du om McLarens Le Mans-satsning? Och vilka vill du se bakom ratten i den orange-svarta bilen?

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: McLaren

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.