Det var först sent i går eftermiddag som McLaren blev klara med sin nya MP4-23 och det blev därför snabb transport till Mercedes-Benz-museet i Stuttgart där man rullade in bilen klockan 10 i dag på förmiddagen för att visa upp den för den församlade pressen och hedergäster.
Lewis Hamilton och Heikki Kovalainen är klara för att ta hand om nya Mclaren MP4-23
– Det är 10 månader sedan vi inledde arbetet med denna bilen och vi har en hel del kvar att göra innan premiären. De inledande testerna börjar direkt på Jerez i Spanien och hela teamet är då förberedda på att utvärdera, justera och göra de erforderliga förändringar som kommer.
– Jag är övertygad om att vi har en bra produkt och tillsammans med Lewis och Heikki kan vi också prestera bra även denna säsong. De simuleringar vi gjort så här långt ser riktigt lovande ut och det visar att vi blir starkare i år, säger Martin Whitmarsh hos McLaren.
– Detta är det bästa man kan få i fördelsedagspresent. Jag och Heikki har följt arbetet ett tag och vet att vi får ett bra vapen i titeljakten, berättade Lewis Hamilton som också kan fira en tryggad framtid då han nyligen skrivit på ett kontrakt med McLaren som gäller under fem år och som ger honom en årlig inkomst på ofattbara 27 miljoner dollar för att göra det roligaste han vet – nämligen att köra en Formel 1-bil.
Den första designstudien för bilen gjordes redan under 2006 och man inledde vindtunneltester i maj förra året. Bilen har sedan testats i vindtunnel i över 3000 timmar. Mer än 150 ingenjörer har lagt över 14000 timmars arbete på att utforma den nya bilen. Det slutgiltiga arbetet med chassit inleddes i början av december när alla detaljer som man ville ha var utvecklade och sedan har chassiebyggarna arbetat oavbrutet till i förra veckan med att få allt klart.
När man tittar på bilen så finns det inga anmärkningsvärda detaljer som avviker från förra modellen men det kommer att bli en hel del förändringar på de aerodynamiska detaljerna innan premiären.
Tekniska data McLaren Mercedes MP4-23
MP4-23 MOTOR
Typ: Mercedes-Benz FO 108V
Volym: 2.4 liter
Antal cylindrar: 8
Max varvtal: 19 000 (FIA-gräns sedan 2007)
Cylindervinkel: 90 grader
Borrning: 98 mm (FIA-regel)
Antal ventiler: 32
Bränsle: Mobil 1 oblyad (5,75 % biobränsle)
Smörjmedel: Mobil 1, nyutvecklad 2008 för lägre friktion och bättre hållbarhet
Motorvikt: 95 kg (minimum enligt FIA:s regler)
TRANSMISSION
Växellåda: Sju växlar framåt, en backväxel
Semi-auto: Ja
Drivaxlar: McLaren
Koppling: Handmanövrerad
CHASSI
Chassi: Pressad kolfiber/aluminium-komposit med front- och sidokrockskyd integrerade. Integrerad säkerhets-bränslecell.
Främre hjulställ: Inombords krängningshämmare/dämparsystem
påverkade med tvärstag, dubbla triangellänkar.
Bakre hjulställ: Inombords krängningshämmare/dämparsystem påverkade av tvärstag, dubbla triangellänkar.
Stötdämpare: Koni
Electronik
McLaren Electronic Systems kontrollenhet med elektronik för chassi, motor och dataupptagning. McLaren Electronic Systems understöder också den elektroniska instrumenttavlan, generatorns voltkontroll, sensorer, dataanalys och telemetrisystem.
Däck Bridgestone Potenza
Hjul: Enkei
Batterier: GS Yuasa Corporation
