Hoppa till innehåll

McLaren W1 väger lätt – delar teknik med Koenigsegg

McLarens nya toppmodell W1 bjuder på 1,01 kilo per hästkraft – det kan jämföras med 1,57 kg/hk för Ferrari SF90.

F1, P1 och nu W1. McLaren W1 blir antagligen aldrig en ikon i klass med föregångaren McLaren F1 från tidigt 1990-tal. Men att vara en kraftbull superbil är inte så dumt det heller.’

Liknande motor som Koenigsegg Gemera

Trots hybriddrift väger McLaren W1 inte mer än 1 400 kg.  Det gör det möjligt att ta sig från 0–100 på 2,7 sekunder trots kraftigt marktryck. Toppfarten är spärrad till 350 km/h.

McLaren W1 är bestyckad med en fyraliters V8 med dubbelturbo och GDI-insprutning som ger 929 hk och varvar till 9 200 varv per minut.

Att göra en superbil i det övre segmentet med mindre än ett tusen hästkrafter går naturligtvis inte för sig. Därför finns det även en elmotor på 346 hk med ett batteri 1,4 kWh som ger 4 km räckvidd på el. Systemeffekten är 1 275 hk.

Elmotorn är av radial flux-typ (precis Dark Matter-motorn i Koenigsegg Gemera) och ger mycket hög effekt per kilo.

Klart snabbare runt banan än McLaren Senna

I likhet med McLaren F1 och P1 är sätena fast monterade för optimal placering och i stället flyttar man pedalställ och ratt.

McLaren W1 är banoptimerad med aerodynamik som ger rejält marktryck i likhet med McLaren Senna. W1 tar sig runt Nardo-banan tre sekunder snabbare än Senna.

400 exemplar ska byggas av McLaren W1 varav 399 exemplar säljes och en behålls som pressbil. Priset är omkring 22 miljoner kronor och alla exemplar uppges vara sålda. Det kanske tillkommer en tävlingsversion (GTR) utan hastighetsspärr och med ännu lägre vikt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.