AMG visar nu upp sin kanske mest extrema elbil någonsin. Concept GT XX är en fyrdörrars elcoupé byggd på en helt ny elbilsplattform kallad AMG.EA.
Den är utvecklad av AMG:s ingenjörer i Affalterbach tillsammans med Mercedes F1-division i Brixworth och elmotorspecialisterna YASA i Storbritannien.
Kärnan i drivlinan är tre axialflödesmotorer. Två sitter bak och en fram, och tillsammans levererar de över 1 360 hästkrafter. Varje motor är kompakt, oljekyld och väger förhållandevis lite. Trots storleken är varje enhet kopplad till en egen växelriktare i kiselkarbid, ett material som används i raketmotorer och teleskop.


Effekten och vridmomentet levereras omedelbart och fördelas via en intelligent fyrhjulsdrift, AMG Performance 4MATIC+.
Läs också: Bekräftat: Mercedes-AMG skrotar fyran – ersätts av sexa och V8
Laddar snabbare än du hinner blinka
Batteriet är ett eget kapitel. Det är byggt med direktkylda cylindriska celler som omges av ett oljebaserat kylmedium. Över 3 000 celler hålls ständigt i optimal temperatur, vilket möjliggör både höga effektuttag och exceptionellt snabb laddning.

Tack vare 800 volts arkitektur och ny laddteknik från Alpitronic klarar bilen upp till 850 kilowatt i laddeffekt. Det räcker för att ladda 40 mils räckvidd på cirka fem minuter.
Motorerna byggs i en specialanläggning i Berlin där 65 av tillverkningsstegen är nya för Mercedes, varav 35 är helt unika i världen. Över 30 är redan patentskyddade. Bland annat används laser för att avlägsna all förorening ner till mikroskopnivå innan montering sker.
Läs också: Mercedes visar Vision V – lyxlimousin i minibussformat
Aerodynamik som en jaktfalk
Designen följer samma kompromisslösa filosofi. Karossen är svepande och bred, lackerad i färgen Sunset Beam Orange. Den har en front med tydliga AMG-inslag, en låg midja och aktiva aerodynamiska detaljer.

Luftmotståndet är så lågt som 0,198 i Cd-värde, vilket gör att bilen inte bara ser snabb ut utan också sparar energi vid höga farter.

Fälgarna är utrustade med patenterade bladsystem som växlar mellan kylning och minimalt luftmotstånd beroende på körsituation.
Ljus, ljud och kontakt med omvärlden
I kupén möts racingestetik och digital teknik. Interiören domineras av svarta ytor, exponerad kaross och ambientbelysning. Två stora skärmar formar cockpitmiljön, med en ratt inspirerad av AMG:s GT3-bilar.

Bakom föraren kommunicerar bilen med omgivningen via en bakre LED-panel med 700 RGB-dioder.

Även strålkastarna är utrustade med ljud, som förstärker bilens närvaro i trafiken.
Ett framtidsmanifest

Concept AMG GT XX är ännu så länge just ett koncept, men det råder inga tvivel om att den visar vägen för AMG:s eldrivna framtid.

Med teknik hämtad från Formel 1, batteriprestanda som utklassar konkurrenterna och ett formspråk som osar självförtroende är GT XX allt annat än en tyst revolution.