Hoppa till innehåll
Recharge

Brutal Mercedes-AMG GT XX visas upp – med teknik från F1

Mercedes visar upp en eldriven konceptbil som inte bara lovar extrem prestanda – utan vill omdefiniera vad en sportbil är.

AMG visar nu upp sin kanske mest extrema elbil någonsin. Concept GT XX är en fyrdörrars elcoupé byggd på en helt ny elbilsplattform kallad AMG.EA.

Den är utvecklad av AMG:s ingenjörer i Affalterbach tillsammans med Mercedes F1-division i Brixworth och elmotorspecialisterna YASA i Storbritannien.

Kärnan i drivlinan är tre axialflödesmotorer. Två sitter bak och en fram, och tillsammans levererar de över 1 360 hästkrafter. Varje motor är kompakt, oljekyld och väger förhållandevis lite. Trots storleken är varje enhet kopplad till en egen växelriktare i kiselkarbid, ett material som används i raketmotorer och teleskop.

Genomskärningsbild på AMG GT XX:s eldrivlina med tre elmotorer.
Genomskärning av AMG GT XX:s eldrivlina med tre elmotorer. Foto: Mercedes
Exploderad vy över AMG:s axialmotor med komponenter.
Axialflödesmotor med kiselkarbid-växelriktare – kompakt och extremt effektiv. Foto: Mercedes

Effekten och vridmomentet levereras omedelbart och fördelas via en intelligent fyrhjulsdrift, AMG Performance 4MATIC+.

Laddar snabbare än du hinner blinka

Batteriet är ett eget kapitel. Det är byggt med direktkylda cylindriska celler som omges av ett oljebaserat kylmedium. Över 3 000 celler hålls ständigt i optimal temperatur, vilket möjliggör både höga effektuttag och exceptionellt snabb laddning.

GT XX:s front med lysande strålkastare och orange lack i mörk miljö.
Fronten på GT XX lyser upp i färgen Sunset Beam Orange. Foto: Mercedes

Tack vare 800 volts arkitektur och ny laddteknik från Alpitronic klarar bilen upp till 850 kilowatt i laddeffekt. Det räcker för att ladda 40 mils räckvidd på cirka fem minuter.

Motorerna byggs i en specialanläggning i Berlin där 65 av tillverkningsstegen är nya för Mercedes, varav 35 är helt unika i världen. Över 30 är redan patentskyddade. Bland annat används laser för att avlägsna all förorening ner till mikroskopnivå innan montering sker.

Aerodynamik som en jaktfalk

Designen följer samma kompromisslösa filosofi. Karossen är svepande och bred, lackerad i färgen Sunset Beam Orange. Den har en front med tydliga AMG-inslag, en låg midja och aktiva aerodynamiska detaljer.

Sidovy på GT XX med markerade hjulhus och svepande linjer.
AMG GT XX kombinerar sportbilssilhuett med fyradörrars prakt. Foto: Mercedes

Luftmotståndet är så lågt som 0,198 i Cd-värde, vilket gör att bilen inte bara ser snabb ut utan också sparar energi vid höga farter.

Närbild på GT XX:s framhjul med aerodynamiska AMG-fälgar.
De aktiva fälgbladen växlar mellan låg luftmotstånd och kylning. Foto: Mercedes

Fälgarna är utrustade med patenterade bladsystem som växlar mellan kylning och minimalt luftmotstånd beroende på körsituation.

Ljus, ljud och kontakt med omvärlden

I kupén möts racingestetik och digital teknik. Interiören domineras av svarta ytor, exponerad kaross och ambientbelysning. Två stora skärmar formar cockpitmiljön, med en ratt inspirerad av AMG:s GT3-bilar.

AMG GT XX interiör med digitala instrument, sportig ratt och ambientljus.
Förarplatsen är inspirerad av motorsport – med LED-ratt och dubbla skärmar. Foto: Mercedes

Bakom föraren kommunicerar bilen med omgivningen via en bakre LED-panel med 700 RGB-dioder.

Bakparti på AMG GT XX med rundade baklyktor och digitalt ljusfält.
LED-panelen baktill kommunicerar visuellt med omgivningen. Foto: Mercedes

Även strålkastarna är utrustade med ljud, som förstärker bilens närvaro i trafiken.

Ett framtidsmanifest

Sned framifrån-vy på AMG GT XX i industrilokal.
GT XX visar framtiden för AMG – när ingenjörskonst och eldrift möts. Foto: Mercedes

Concept AMG GT XX är ännu så länge just ett koncept, men det råder inga tvivel om att den visar vägen för AMG:s eldrivna framtid.

Ovanifrånperspektiv på bakdelen av AMG GT XX.
Den breda stansen och AMG-loggan på bakluckan gör GT XX omisskännlig. Foto: Mercedes

Med teknik hämtad från Formel 1, batteriprestanda som utklassar konkurrenterna och ett formspråk som osar självförtroende är GT XX allt annat än en tyst revolution.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mercedes

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.