Enligt Manager-Magazin är Mercedes-Benz i långt gångna förhandlingar om att köpa fyrcylindriga bensinmotorer från BMW.
Enligt uppgifterna kan de första leveranserna ske redan 2027 – om bolagens styrelser ger grönt ljus under hösten.
Läs också: ”Jag är ointresserad av bilar” – Möt BMW:s oväntade kulturchef
BMW-motorer i Mercedes
Motorerna som diskuteras är BMW:s välkända B48-enhet, en tvåliters turbofyra som redan används i flera av märkets modeller.
Den är kompatibel med både laddhybrider och räckviddsförlängare och anses därmed vara ett framtidssäkert alternativ.
För Mercedes handlar det om att säkra motorer till modeller som CLA, GLA, GLB, C-Klass, E-Klass, GLC och den kommande ”Little G”.
Läs också: BMW M räddar raksexan och V8:an – trots Euro 7
Varför tar Mercedes hjälp?
Mercedes har satsat tungt på elbilar men behöver samtidigt moderna förbränningsmotorer för att klara Euro 7 och växande PHEV-försäljning.
Den nya M252-motorn som utvecklats tillsammans med Geely tillverkas i Kina och är politiskt problematisk på USA-marknaden.
Därför ses ett samarbete med BMW som en mer hållbar lösning.
Läs också: Mercedes drar i nödbromsen – stoppar alla elbilar till USA
Produktion i Europa och USA
Planen är att motorerna ska byggas i BMW:s stora fabrik i Steyr, Österrike. Där produceras redan hundratusentals fyrcylindriga motorer årligen.
På längre sikt diskuteras även en gemensam fabrik i USA för att undvika importtullar.
Läs också: Mercedes-chefen varnar: Elbilsomställning kan krascha allt
Stora pengar och prestige
För BMW skulle affären säkra sysselsättning i Steyr och innebära inkomster i miljardklassen.
Dessutom vore det en symbolisk seger om rivalen Mercedes kör ut på vägarna med motorer från Bayern.
För svenska bilköpare kan affären betyda fler laddhybridmodeller som uppfyller kommande utsläppskrav – särskilt viktigt på tjänstebilsmarknaden.
Enligt Manager-Magazin väntas beslutet om samarbetet tas under de närmaste månaderna.