
De av er som följer nyhetsflödet regelbundet här på auto motor & sport har inte missat det storbråk som uppstått mellan Mercedes, EU och kemiföretagen DuPont och Honeywell. Debatten har varit hård ända sedan i höstas då Mercedes gick ut med sensationella uppgifter om det köldmedium som DuPont och Honeywell utvecklat för att användas i bland annat bilars luftkonditionering.
Den nya gasen ”R-1234yf” sägs vara 99,7 procent ”snällare”, miljömässigt, jämfört med R-134a som används idag som köldmedium i bilars luftkonditionering. Den nya produkten har tagit flera år att utveckla och det såg onekligen ut att vara en jackpot för DuPont och Honeywell då EU:s politiker bestämde sig för att höja kraven på köldmedium. R-1234yf är hittills den enda produkten som uppfyller kravspecifikationen och ska vara obligatoriskt på samtliga fordon, vilket inleds på nya modeller från januari och ska vara fullt genomfört senast 2017.
Men Mercedes fattade misstankar mot R-1234yf då det är mera brandfarligt. Vid upprepade krocktester med varmkörda bilar spreds gasen och oljan från kompressorn (till luftkonditioneringen) ut i motorrummet och antändes, vilket ledde till att testbilarna blev fullt övertända. En otäck sidoeffekt var att det även utvecklades vätefluorid vid branden, en ytterst giftig gas. Ungefär 200 gram vätefluorid kan bildas när en bil antänds och det räcker med ett gram vätefluorid för att giftet ska vara dödligt.

DuPont och Honeywell ifrågasatte Mercedes testresultat, pekade på egna tester och antydde att tveksamheten till R-1234yf nog snarare berodde på att produkten är dyrare än R-134a.
Hittills har Mercedes vägrat att fylla sina nya bilmodeller med R-1234yf och säger sig vara beredda att tills vidare betala EU:s straffavgift för detta, dock vill utvecklingschefen Thomas Weber inte kalla avgifterna för ”böter”.
Mercedes meddelade under Genèvesalongen att man nu inlett arbetet att utveckla ett eget, säkrare köldmedium. I detta arbete har man fått stöd av VW Group (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, med flera) samt BMW. Inte heller Volkswagen Group tänker fylla sina bilar med det nya R-1234yr från Honeywell och DuPont, vilket innebär att de två kemiföretagen går miste om leveranser till åtskilliga miljoner bilar varje år.
Både VW och Mercedes har tidigare sagt att man ska försöka utveckla ett köldmedium som har koldioxid (CO2) som bas, vilket skulle vara miljöskonsamt och inte brandfarligt. Den tekniken förkastar dock DuPont/Honeywell som anser att koldioxid totalt sett är alltför ineffektivt.
General Motors har genomfört egna tester med R-1234yf, både verkliga och datorsimulerade, men har inte upptäckt samma brandrisk som Mercedes gjort. GM inför därför R-1234yf på sina nya modeller och har beställt oberoende tester av ingenjörsorganisationen SAE.
