Hoppa till innehåll
Recharge

Militärens bandvagn gör nu entré med eldrift

Med målet att helt elektrifiera sin fordonsflotta till 2030 har Vattenfall Eldistribution utvecklat en eldriven bandvagn. Den militära favoriten Hägglunds BV206 får nu eldrift.

John Sempill

Projektet är ett samarbete med Vattenfall Services och Vattenfall R&D och på sikt ska den eldrivna bandvagnen användas i fältarbetet. Den första provkörningen har nu genomförts och resultaten är positiva. 

– Bandvagnen som verktyg är svår att ersätta och i dagsläget finns inget eldrivet alternativ, säger Pontus Karlsson, teknisk projektledare på Vattenfall R&D.

– Tack vare den snabba batteriutvecklingen inom fordonsindustrin föddes idén om att ta fram en elektrifierad bandvagn. 

Den helt elektriska bandvagnen är fossilfri, bullerfri och har vibrationsfri gång. Målsättningen är också att fordonet ska fungera som reservkraft via tekniken V2G och V2L, men även som ”powerbank” där den ska kunna förse med kraft till handverktyg såsom borrmaskiner och sågar. 

– Bandvagnens egenskaper att transportera material och personal i svår terräng, på känslig mark och i snö är oöverträfflig, fortsätter Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall Services.

– Testkörning kommer att ske under hösten och vintern. Förutom att den är fossilfri så är arbetsmiljön för våra förare och medarbetare mycket bättre.

Efter genomförda provkörningar kommer fordonet att utvärderas och vidareutvecklas.

Batterikapaciteten är 120 kWh och maxhastigheten 40 km/h, med totalt tre körlägen: Eco, Normal och Peak. 

Några officiella viktsiffror anges inte, däremot väger den ”i paritet med en bensindriven version”. Laddning till 80 procent uppges ta mellan 30–50 minuter och batterisystemet ska klara temperaturer ned till minus 40 °C. 

Läs även:

Nu kan du åka eldriven bärplansbåt i kollektivtrafiken

Så förvandlar du din bil till en bandvagn på 15 minuter

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Vattenfall

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.