Miljöminister Andreas Carlgren avslöjar en del av de förändringar som gäller miljöbilsreglerna – som väntas presenteras om några veckor. Det blir sig likt, men samtidigt tuffare.
Andreas Carlgren läcker en del av de nya miljöbilsreglerna till SVT:s Rapport, men vi får inte alla detaljerna. Blir 120-gränsen sänkt, till exempel? Foto: Victor Brott.
I en intervju med SVT:s nyhetsprogram Rapport har miljöminister Andreas Carlgren lyft på locket till de nya miljöbilsregler som väntas bli offentliga om några veckor. Carlgren har de senaste månaderna fått utstå en massiv kritik från både bilhandeln och många företagare som inte kan räkna ihop en kalkyl för sina bilinköp.
De flesta förmånsbilar som köps in av företag till sina anställda har ett leasingkontrakt som sträcker sig över tre år. Den förmånsbil som köps idag kommer alltså att påverkas av de nya reglerna – som börjar gälla 1 januari 2012 – i två år, mer än hälften av leasingtiden. Därför är det helt avgörande för kalkylen att få reda på de kommande reglerna. Osäkerheten har fått flera företagare att skjuta på sina inköp och det ser förstås inte bilhandeln nådigt på.
Den korta intervjun i Rapport ger inte alla detaljer men grundbudskapet är att gasbilar (biogas), laddhybrider samt elbilar (som knappt finns ännu) ska åtnjuta en förmånsrabatt på 40 procent. För gasbilarna är det samma nivå som idag och ett välkommet besked då flera undersökningar och vetenskapliga rapporter visar att biogas är ett mycket effektivt sätt att sänka koldioxidutsläppen från fordon (se artikel på denna länk).
För E85-bilarna innebär de nya reglerna en försämring, enligt Andreas Carlgren, och dessa förlorar sin förmånsrabatt på 20 procent. Om inte bensinpriset hoppar upp rejält blir det mer eller mindre en nådastöt för etanolmodeller som förmånsbilar.
Den så kallade "supermiljöbilspremien" – som utlovades i valrörelsen – ska bli verklighet och det innebär en rabatt på 40.000 kronor för den privatperson som köper en bil med ett CO2-utsläpp på högst 50 g/km. Därmed blir regeln relativt teknikneutral men i dagsläget är det bara rena elbilar och eventuellt några kommande laddhybrider som kan komma ner till, och under, 50 g/km. Någon supermiljöbilspremie till företag är inte aktuell, förutom sänkningen av förmånsvärdet med 40 procent.
Mest intressant är kanske ändå beskedet att regeringen ska skärpa utsläppskraven för miljöbilar. Det innebär sannolikt att nuvarande gränsen på högst 120 g/km sänks, eller att man inför någon typ av "trappa" med flera nivåer. Mer besked om detta ska vi få i vårpropositionen, som kommer i april.