Antalet trafikpoliser har sjunkit drastiskt de senaste åren. På 80-talet fanns det cirka 1.500 specialutbildade trafikpoliser ute på vägarna, idag är det bara strax över 400 kvar.
Trafikpolisens arbetsuppgifter ska tas över av den ”vanliga” ordningspolisen men onekligen är det mångårig specialkompetens för fordon och trafik som försvunnit. Förutom förlusten av kompetens har också antalet nykterhetskontroller närapå halverats de senaste fyra-fem åren.
Nykterhetskontroller och hastighetsövervakning är viktiga verktyg för polisen då man på det viset ”håvar in” de yrkeskriminella, som inte sällan utmärker sig genom att köra påverkade och för fort.
Att antalet poliser på vägarna minskat leder till privata initiativ. Polisen på Gotland rapporterade nyligen på sin Facebooksida att de upptäckt en skickligt utförd ”kollega”, med laserpistolen i högsta hugg. Poliserna valde att tolka figuren som ett missnöje med fordonshastigheten på den aktuella vägsträckan, och fortsatte på andra uppdrag.
I rent juridisk mening är liknande trafikpoliser en gråzon men så länge man inte skriver ut ordet polis eller använder deras ”heraldiska vapen” – och placerar figuren på privat tomtmark – så bryter figuren inte mot lagen. Däremot blir det snart förbjudet att köra i falska polisbilar, som vi skrivit om tidigare.