
Inom ett år kommer Mitsubishi börja jobba på ersättaren till tionde generationen Lancer Evolution, som lanserades 2007. Premiär för ersättaren blir 2014, och enligt Autocar bekräftar nu Mitsubishichefen Osamu Masuko att uppföljaren blir hybriddriven. De tekniska detaljerna är inte kända, men Autocar hävdar att det med största sannolikhet rör sig om en dieselhybrid.
Att en av marknadens vassaste körmaskiner går över till dieseldrift beror förstås på de ökade kraven på minskade utsläppsnivåer. Men dieselmotorns fina vridmoment på låga varv passar också Mitsubishis Evo-modeller, som ju tidigare haft bensinmotor med turbo.
”Vi kommer börja jobba med projektet nästa år, och det kommer vara klart inom tre år. Jag har satt som mål att utveckla en sportbil med eldrift”, säger Osamu Masuko till Autocar.

Om Mitsubishi Evo får både dieselmotor och elmotor lär det innebära
en 0–100-tid på under fem sekunder, kombinerat med ett koldioxidutsläpp
på under 200 gram per kilometer. Fyrhjulsdriftssystemet blir en
uppdaterad variant av S-AWC-systemet i den nuvarande generationen.
Tidigare
ryktades det om att utvecklingen av nya ”Evo XI” kunde skrotas helt,
eftersom Mitsubishi vill fokusera på elbilar med lägre utsläpp. Vad
tycker du – gör Osamu Masuko rätt som behåller Evo-modellen, och förser
den med hybriddrift?