
Överkapaciteten för bilproduktion i Europa är stor och nu går ännu en av de ”små” fabrikerna mot en nedläggning. Japanska Mitsubishi har beslutat sig för att stänga NedCar-fabriken i Born, Nederländerna. I det senaste bokslutet producerade Mitsubishi 47.000 bilar och det är under en fjärdedel av den möjliga produktionsvolymen i NedCar-fabriken.
Mitsubishi anger flera skäl till att produktionen inte längre kan fortsätta. Ogynnsam yenkurs, vikande försäljning på en mogen marknad och en förskjutning av fokus mot de länder där försäljningen ökar (Asien, Sydamerika och Ryssland).
För den redan hårt drabbade regionen blir förlusten av ytterligare 1.500 arbetstillfälle en tuff smäll. I det längsta hade man hoppats på att Mitsubishi skulle placera ännu en modell i NedCar-fabriken men så blir det inte. De sista bilarna som produceras i NedCar-fabriken blir Mitsubishi Outlander och Colt. Sista förhoppningen är nu att någon annan biltillverkare vill utnyttja fabriken.

Fabriken i Born startade redan 1967 som ”Van Doorne’s Automobiel Fabriek” – det vi förkortar till DAF. Volvo tog över DAF under början av 70-talet men verksamheten gick dåligt och hotades av nedläggning. Holländska staten gick in och stöttade verksamheten 1991 i ett joint venture tillsammans med Volvo och nya partnern Mitsubishi Motors. 1996 tillkom officiellt namnet Netherlands Car B.V, ”NedCar”.
Holländska staten klev ur affären 1999 och 2001 avvecklade även Volvo sitt ägande. 2004 upphörde produktionen av Volvo V40. Volvo fortsatte tillverkningen i sin fabrik i Gent, Belgien.
Volvo byggde under sin tid hos NedCar 340/360, 480, 440/460 samt de första generationerna av S40/V40. S40 skulle egentligen heta S4 ända tills Audi protesterade och man i sista stund var tvungen att lägga till en nolla. Första ”svenska” bilen som byggdes var Volvo 66 som kom hösten 1975 – se bilden nedan – ett exempel på badge engineering som nog de flesta på Hisingen försökt att förtränga sedan dess.
